«Η Άιντα επιστρέφει» & «Το Δώρο»
ΜΕ ΔΥΟ ΛΟΓΙΑ
Στην προβολή αυτή θα προβληθούν δύο ταινίες. Η μικρού μήκους δραματική ταινία μυθοπλασίας «Το Δώρο / The Present» της Farah Nabulsi και το ντοκιμαντέρ «Η Άιντα επιστρέφει / Aida Returns» της Carol Mansour.
Η δραματική ταινία μικρού μήκους «Το Δώρο» απεικονίζει κάποιες στιγμές από την καθημερινότητα των Παλαιστινίων και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, όπως είναι ο παραλογισμός των Ισραηλινών στρατιωτών στα σημεία ελέγχου και η προσκόλλησή τους σε κανόνες που κάνουν τη ζωή των άλλων δύσκολη. Χρειάζεται λίγο θάρρος και η αθωότητα ενός μικρού παιδιού για να φανεί ο σωστός δρόμος.
Στο ντοκιμαντέρ «Η Άιντα επιστρέφει» παρακολουθούμε την ιστορία της Άιντα, μητέρας της σκηνοθέτιδας Carol Mansour. Πρόκειται για μια ιστορία πολλαπλών ταξιδιών: α) το ταξίδι της απώλειας καθώς η μητέρα της σκηνοθέτιδας, η Άιντα, παλεύει με τη νόσο Αλτσχάιμερ και βρίσκει παρηγοριά στην ιδέα της «επιστροφής» της στη Γιάφα της νιότης της, β) το ταξίδι της απώλειας ενός γονέα και γ) το απόλυτο ταξίδι της επιστροφής στη Γιάφα όπου η Άιντα θα βρει επιτέλους ξεκούραση.
Η προβολή των ταινιών θα γίνει με υπότιτλους στα ελληνικά και η είσοδος θα είναι ΔΩΡΕΑΝ για όλους.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ - ΧΟΡΗΓΙΑ
Η προβολή πραγματοποιείται σε μια συνεργασία της Κινηματογραφικής Λέσχης Ρεθύμνου με το Φεστιβάλ Παλαιστινιακού Κινηματογράφου Αθηνών (Athens Palestine Film Festival). Θερμές ευχαριστίες στην κα Κάρολ Σανσούρ, πρόεδρο του Athens Palestine Film Festival για την παραχώρηση των δικαιωμάτων των ταινιών.
Το Athens Palestine Film Festival και η Κινηματογραφική Λέσχη Ρεθύμνου στηρίζουν την 'Πρωτοβουλία έκτακτης ανάγκης Shawwa για τη Γάζα / Shawwa Gaza Emergency Relief Initiative'. Πρόκειται για μια ιδιωτική οικογενειακή πρωτοβουλία (με την υποστήριξη φίλων σε όλο τον κόσμο) που συνεργάζεται με το εργοστάσιο αφαλάτωσης ETA στη Ράφα για την παροχή δωρεάν πόσιμου νερού σε ευάλωτες οικογένειες σε όλη τη Γάζα: συμπεριλαμβανομένων των Rafah, Deir El Balah, Mawasi Khan Younis και της πόλης της Γάζας. Καθημερινά χρησιμοποιούνται φορτηγά νερού και σταθερά σημεία προκειμένου να φτάνει πόσιμο νερό σε όσους το έχουν ανάγκη.
Περισσότερες πληροφορίες για τη δράση αυτή, μπορείτε να δείτε σε ένα συνοπτικό Infographic, εδώ.
Συνιστάται, η οικονομική ενίσχυση της εν λόγω πρωτοβουλίας. Για τον λόγο αυτό, κατά τις προβολές του αφιερώματος στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο θα υπάρχει ειδικό κουτί ενίσχυσης της δράσης αυτής.
Η ΑΦΙΣΑ ΤΟΥ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΟΣ ΣΤΟΝ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΙΑΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
1º ΦΙΛΜ: «Το Δώρο - The Present» της Farah Nabulsi
Σύνοψη της ταινίας
Στην επέτειο του γάμου του ο Yusef και η μικρή κόρη του πηγαίνουν στην αγορά για να αγοράσουν ένα δώρο για τη σύζυγό του. Ανάμεσα σε στρατιώτες, διαχωρισμένους δρόμους και σημεία ελέγχου, πόσο εύκολο είναι να πάνε για ψώνια; Ο Yusef είναι καλός άνθρωπος και προσπαθεί να προστατεύσει την κόρη του από την ένταση και τον κίνδυνο μέσω του χιούμορ ή μιας ζεστής αγκαλιάς. Κάτι τόσο απλό όσο η αντικατάσταση ενός ψυγείου είναι μέρος του καθημερινού αγώνα για ανθρώπους όπως αυτοί. Μερικές φορές χρειάζεται το θάρρος και η λογική ενός παιδιού για να αναδείξει τους παράλογους κανόνες που έχουν κυριεύσει τον κόσμο.
Βραβεία - Διακρίσεις
Η ταινία κέρδισε 35 βραβεία και 22 υποψηφιότητες σε διάφορα κινηματογραφικά φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο. Ήταν υποψήφια για το βραβείο Όσκαρ στην κατηγορία καλύτερης ταινίας μικρού μήκους ενώ κέρδισε το βραβείο BAFTA στην αντίστοιχη κατηγορία.
Ελληνικός τίτλος: Το Δώρο
Πρωτότυπος τίτλος: الهدية (Al Hadiya)
Διεθνής τίτλος: The Present
Έτος παραγωγής: 2020
Είδος: Δραματική ταινία μικρού μήκους
Χώρες παραγωγής: Παλαιστίνη
Γλώσσα: Αραβικά, Αγγλικά
Διάρκεια: 24′
Σκηνοθεσία: Farah Nabulsi
Σενάριο: Farah Nabulsi, Hind Shoufani
Ηθοποιοί: Saleh Bakri, Mariam Kanj, Mariam Basha
Φωτογραφία: Benoît Chamaillard
Μουσική: Adam Benobaid
ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΓΙΑ THN TAINIA
TRAILER ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΑΦΙΣΕΣ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
2º ΦΙΛΜ: «Η Άιντα επιστρέφει - Aida Returns» της Carol Mansour
Σύνοψη της ταινίας
Αυτή είναι μια μερικές φορές οδυνηρή, μερικές φορές χιουμοριστική, συχνά παράλογη ιστορία, πολλαπλών ταξιδιών: το ταξίδι της απώλειας καθώς η μητέρα της σκηνοθέτιδας, η Άιντα, παλεύοντας με τη νόσο του Αλτσχάιμερ έβρισκε παρηγοριά στην επαναλαμβανόμενη «επιστροφή» της στη Γιάφα της νιότης της, το ταξίδι της απώλειας ενός γονέα και το απόλυτο ταξίδι της επιστροφής στη Γιάφα όπου η Άιντα θα έβρισκε επιτέλους ξεκούραση.
Μετά τον θάνατο της μητέρας της, η σκηνοθέτις Κάρολ Μανσούρ, συνάντησε φίλους στη Βηρυτό που ήταν πρόθυμοι να μεταφέρουν την Άιντα μαζί της στην Παλαιστίνη. Η ταινία συνοδεύει την Κάρολ καθώς σχεδιάζει έναν τρόπο να επιστρέψει τη μητέρα της με τη βοήθεια ενός απίθανου συνόλου φίλων και αγνώστων που συγκεντρώνονται για να διευκολύνουν αυτό που θα έπρεπε να ήταν ένα απλό ταξίδι. Αυτό το ταξίδι είναι ταυτόχρονα πολύ ιδιωτικό και όμως καθολικό.
Είναι ένας φόρος τιμής στο χαμένο παρελθόν της οικογένειας της Κάρολ, μια προσπάθεια αποκατάστασης μέρους τόσο της ατομικής όσο και της συλλογικής μνήμης και ταυτόχρονα ένα ποιητικό νεύμα και μια επιβεβαίωση σε όλους εκείνους τους εξόριστους Παλαιστίνιους στους οποίους απαγορεύεται να επιστρέψουν στις πατρίδες τους, ακόμη και μετά θάνατον.
Ελληνικός τίτλος: Η Άιντα επιστρέφει
Διεθνής τίτλος: Aida Returns
Έτος παραγωγής: 2023
Είδος: Ντοκιμαντέρ
Χώρες παραγωγής: Παλαιστίνη, Λίβανος
Γλώσσα: Αραβικά, Γαλλικά, Αγγλικά
Διάρκεια: 72′
Σκηνοθεσία: Carol Mansour
Ηθοποιοί: Aida Abboud Mansour, Carol Mansour
Φωτογραφία: Tanya Habjouka, Angelique Abboud, Carol Mansour, Peter Van Agtmael
Μουσική: Nai Barghouti, Michael Mansour, Claude Sacre
ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΓΙΑ THN TAINIA
- Η επίσημη ιστοσελίδα της ταινίας
- The Movie Database
- Letterbox
- The National News
- The New Indian Express
- Film Freeway
- Documento
TRAILER ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΑΦΙΣΕΣ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΠΩΣ ΓΥΡΙΣΤΗΚΕ Η ΤΑΙΝΙΑ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗΝ CAROL MANSOUR
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΗΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΔΑΣ
Η Carol Mansour είναι μια ανεξάρτητη δημιουργός ντοκιμαντέρ με περισσότερα από 25 χρόνια στην παραγωγή ταινιών τεκμηρίωσης, η οποία έχει κερδίσει διεθνή αναγνώριση και τιμή για τις ταινίες της, με περισσότερες από εβδομήντα προβολές σε παγκόσμια φεστιβάλ κινηματογράφου και επίσημες επιλογές σε όλο τον κόσμο. Οι ταινίες της έχουν κερδίσει πολλά βραβεία υψηλού κύρους. Το έργο της Carol αντικατοπτρίζει το ενδιαφέρον της για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την κοινωνική δικαιοσύνη, καλύπτοντας θέματα για μετανάστες εργάτες, πρόσφυγες, περιβαλλοντικά ζητήματα, ψυχική υγεία, δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, πόλεμος και μνήμη, δικαίωμα στην υγεία και παιδική εργασία.
Η Carol είναι Λιβανέζα/Καναδή παλαιστινιακής καταγωγής.
Φιλμογραφία με Ντοκιμαντέρ
♦ "Aida Returns" (2023), 77’, End of life with Alzheimer’s Disease and “return” to Palestine
♦ "Sisterhood" (2022), 36’, Migrant Domestic Workers’ solidarity in Lebanon
♦ "Shattered: Beirut 6.07" (2020), 17’, the aftermath of the Beirut port blast
♦ "Thank you Soma" (2018), 55’, the relationship between a young Lebanese woman and the migrant
domestic worker who raised her
♦ "Men on Hold" (2018), 72’, the plight of Syrian refugee men in Lebanon
♦ "Stitching Palestine" (2017), 78’, 12 Palestinian women share their stories on the backdrop of traditional embroidery
♦ "It’s Just Another Place" (2016), 36’, experiences of people living with Down Syndrome and their families
♦ "We cannot go there now, my Dear" (2014), 42’, the double-refugee experience of Palestinians from Syria
♦ "Not Who We Are" (2013), 71’, Syrian refugee women in Lebanon
♦ "We Want To Know" (2012), 42' , exploring the memory of the Lebanese civil war
♦ "Where do I begin?" (2011), 36', mental health in Lebanon
♦ "All for the Nation" (2011), 52', examining the inability of Lebanese women to give the nationality to spouses and children
♦ "I Come from a Beautiful Place" (2010), 33', Iraqi and Sudanese refugees in Lebanon
♦ "Maid in Lebanon II: Voices from Home" (2008), 40', the connection of female migrant domestic workers with their home countries
♦ "A Summer Not to Forget" (2007), 27', chronicling the Israeli war on Lebanon of 2006
♦ "Invisible Children" (2006), 26', working children
♦ "Maid in Lebanon" (2005), 27', highlighting the plight of female migrant domestic workers|
♦ "100% Asphalt" (2002), 26', street children of Cairo