Stars, Η μπαλάντα ενός λαού

ΣΥΝΟΨΗ
Ο τραγικός έρωτας ανάμεσα σε μια Ελληνοεβραία και έναν αξιωματικό των Ναζί, συμβολίζοντας την ανθρώπινη αγνότητα η οποία νικιέται από το φασισμό και τις φυλετικές προκαταλήψεις.
Είναι η πρώτη ταινία του παγκόσμιου κινηματογράφου, η οποία αναδεικνύει την εξολόθρευση των Ελληνοεβραίων από τη Θεσσαλονίκη το 1943. Αναμφισβήτητα ένα ασυνήθιστο για εκείνη την εποχή θέμα. Μην ξεχνάμε ότι στην Ελλάδα το θέμα του πογκρόμ κατά των Ελληνοεβραίων ήταν κατά κάποιο τρόπο απαγορευμένο: Η κατοχική περίοδος ήταν πολύ πρόσφατη.
- Πρωτότυπος τίτλοςSterne (Stars)
- Έτος παραγωγής1959
- ΕίδοςΑντιπολεμικό Δράμα
- Χώρα παραγωγήςΓερμανία
- ΓλώσσαΓερμανικά, Βουλγαρικά, Λαδίνο (ισπανοεβραϊκό γλωσσικό ιδίωμα)
- Διάρκεια91′
- ΣκηνοθεσίαKonrad Wolf
- ΣενάριοAngel Wagenstein
- ΗθοποιοίSasha Krusharska, Jürgen Frohriep, Erik S. Klein, Stefan Pejchev, Georgi Naumov, Ivan Kondov, Milka Tuykova
- ΦωτογραφίαWerner Bergmann
- ΜουσικήSimeon Pironkov

Συνδρ/τές ΚΙΝΛΕΡ:  3€
Μαθητές:  3€
Φοιτητές:  3€
Άνεργοι:  3€
Η προβολή της ταινίας θα γίνει με υπότιτλους στα ελληνικά.
Σχόλια - Πληροφορίες
Ο σπουδαίος Γερμανός σκηνοθέτης, Konrad Wolf υπέγραψε το 1959 μια πολύ σημαντική ταινία με τίτλο «Αστέρια» (Η μπαλάντα ενός λαού). Η ταινία αναφερόταν στον έρωτα ενός υπαξιωματικού και μιας κρατούμενης ελληνοεβραίας. Επρόκειτο αναμφισβήτητα για ένα ασυνήθιστο για εκείνη την εποχή θέμα. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο της κρατούμενης Ρουθ, ερμήνευσε μια πολύ νεαρή τότε Βουλγάρα ηθοποιός, η Σάσα Κρουσάρσκα (Sasha Krusharska), σημαντική ηθοποιός του μεταπολεμικού Βουλγαρικού κινηματογράφου. Τον ρόλο του Γερμανού υπαξιωματικού Βάλτερ, ερμήνευσε ο Jürgen Frohriep, ένας εξαιρετικά δημοφιλής ηθοποιός στη Λαοκρατική Δημοκρατία της Γερμανίας (ΛΔΓ). Η θεματολογία της ταινίας ήταν αιρετική έτσι κι αλλιώς για εκείνη την εποχή. Πρώτα απ’ όλα, ρόλος Ελληνοεβραίας δεν είχε ποτέ μέχρι τότε ερμηνευτεί σε ταινία του παγκόσμιου κινηματογράφου. Μην ξεχνάμε ότι στην Ελλάδα το θέμα του πογκρόμ κατά των Ελληνοεβραίων ήταν κατά κάποιο τρόπο απαγορευμένο: Η κατοχική περίοδος ήταν πολύ πρόσφατη. Σε αυτή είχαν διακριθεί πολλοί παράγοντες του ελληνικού μεταπολεμικού δημοσίου βίου εκτιθέμενοι άμεσα ή έμμεσα υπέρ των Γερμανών. Την ίδια περίοδο ξεσπά στην Ελλάδα και την Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας (ΟΔΓ) η υπόθεση-σκάνδαλο Μέρτεν, γνωστού διώκτη των Ελληνοεβραίων στην Β. Ελλάδα κατά την κατοχική περίοδο. Σε αυτή την υπόθεση ενεπλάκησαν αρκετοί παράγοντες του δημοσίου βίου της χώρας.
Εύκολα λοιπόν μπορούμε να καταλάβουμε τη σπουδαιότητα της ταινίας, η οποία όπως αντιλαμβανόμαστε είχε και έχει ελληνικό ενδιαφέρον: ένας Ανατολικογερμανός σκηνοθέτης, κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου ασχολείται με ένα θέμα το οποίο στη Ελλάδα είναι σχεδόν απαγορευμένο: Ο ελληνικός κινηματογράφος προδικτατορικά, σπάνια ασχολήθηκε με ζητήματα που αφορούσαν τους διωγμούς της εβραϊκής μειονότητας στην Ελλάδα.
Η ταινία έχει πολλές πρωτιές:
- Είναι η πρώτη ταινία του παγκόσμιου κινηματογράφου, η οποία αναδεικνύει την εξολόθρευση των Ελληνοεβραίων κατά τη διάρκεια της κατοχής, σε μια περίοδο τόσο πρόσφατη προς τα γεγονότα που έλαβαν χώρα εκείνη την εποχή.
- Είναι η πρώτη ταινία με θέμα τους Ελληνοεβραίους στην διάρκεια της κατοχής που βραβεύεται στο Φεστιβάλ των Καννών(Βραβείο Κριτικών).
- Επίσης είναι η πρώτη ταινία του ΛΔΓ κινηματογράφου που βραβεύεται σε Φεστιβάλ που οργανώνεται στη Δύση. Για την ιστορία θα πρέπει να αναφέρουμε ότι στην επιτροπή των Κριτικών του φεστιβάλ των Καννών το 1959, συμμετείχε και ο Μιχάλης Κακογιάννης.
- Βοηθός σκηνοθέτη της ταινίας ήταν ο Rangel Vulchanov, ο οποίος ήταν σύζυγος της Sasha Krusharska.
- Την πολύ σημαντική μουσική της ταινίας, συνέθεσε ο Simeon Pironkov, ένας σεφαραδίτης Εβραίος, ο οποίος όντας κρατούμενος των Ναζί, είχε καταδικαστεί σε θάνατο και τελικά απελευθερώθηκε από τους Σοβιετικούς. Η ταινία έκανε ταυτόχρονα πρεμιέρα τον Μάιο του 1959 στη ΛΔΓ και την Βουλγαρία. Οι γλώσσες που ακούγονται είναι: Γερμανικά, Βουλγαρικά και Λαδίνο (εβραϊκό γλωσσικό ιδίωμα).
- Τέλος μια πολύ σημαντική λεπτομέρεια: η ταινία υποβλήθηκε στο Φεστιβάλ των Καννών 1959, ως υποψηφιότητα της Βουλγαρίας και όχι της ΛΔΓ, αφού τότε η ΛΔΓ δεν αναγνωριζόταν διπλωματικά ως κράτος από τα δυτικά κράτη.
Πηγή: [www.culturenow.gr]
Συνεργασία - Χορηγία
Η ταινία προβάλλεται σε συνεργασία της Κινηματογραφικής Λέσχης Ρεθύμνου με το Ινστιτούτο Γκαίτε Αθηνών.
