προβολή

Αφιέρωμα στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

ΜΕ ΔΥΟ ΛΟΓΙΑ

Το 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έλαβε χώρα στη συμπρωτεύουσα από τις 11 έως τις 20 Μαρτίου 2016 και είχε σαν τίτλο του 'Εικόνες του 21ου αιώνα'. Μερικές από τις ταινίες που ξεχώρισαν, προβάλλει η ΚΙΝ.ΛΕ.Ρ. και στο Ρέθυμνο σε τρία Σαββατοκύριακα τρίωρων προβολών (έξι ημέρες συνολικά) στις 26 και 27 Μαρτίου, στις 2 και 3 Απριλίου και στις 9 και 10 Απριλίου του 2016. Οι προβολές θα αρχίζουν στις 17:00 το απόγευμα και θα διαρκούν μέχρι τις 20:00.

ΠΡΟΒΛΗΘΗΚΕ ΣΤΙΣ 26/03/16
ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΟΒΛΗΘΟΥΝ

ΣΑΒΒΑΤΟ 26 ΜΑΡΤΙΟΥ 2016

ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΒΟ ΜΟΡΑΛΕΣ του ΙΑΣΩΝΑ ΠΙΠΙΝΗ
Πριν από δέκα χρόνια, ένας φτωχός ιθαγενής της φυλής Αϊμάρα ανέλαβε την εξουσία στη Βολιβία, σε μια χώρα όπου την πολιτική και οικονομική εξουσία μονοπωλούσε για αιώνες η λευκή μειοψηφία. Το ντοκιμαντέρ καταγράφει ένα 24ωρο του Έβο Μοράλες, του πρώτου ιθαγενή προέδρου στην ιστορία της Λατινικής Αμερικής, και παρουσιάζει πτυχές από τη νεότερη πολιτική ιστορία της χώρας. Η συνάντηση με τον Μοράλες έγινε στην πόλη Λα Πας στις Άνδεις, σε υψόμετρο περίπου 3.500 μέτρων, συνοδεύοντας τον στα ταξίδια που έκανε με το προεδρικό αεροσκάφος και με ελικόπτερο σε διάφορες πόλεις της χώρας. Ο πρόεδρος της Βολιβίας διηγείται εν πτήση στην κάμερα, πώς από φτωχός ιθαγενής αγρότης κατάφερε να φθάσει στο ανώτερο αξίωμα της χώρας, και μιλάει για τον αγώνα κατά της φτώχειας.

Η ΑΘΗΝΑ ΑΠΟ ΚΑΤΩ του ΤΑΚΗ ΜΠΑΡΔΑΚΟΥ
Η Ελλάδα των «νεόπτωχων», των ανέργων που ανεβαίνουν το δικό τους Γολγοθά, κατά τη διάρκεια της άνευ προηγουμένου οικονομικής κρίσης. Η ταινία ακολουθεί τις ιστορίες αρκετών πολιτών, προβάλλοντας την κοινωνική ανισότητα και την αδικία. Το φαινόμενο των αστέγων, τα συσσίτια, τα συγκλονιστικά ποσοστά ανεργίας και η κατάπτωση μεγάλων κοινωνικών στρωμάτων στην κατηγορία των νεόπτωχων, έχουν μετατρέψει το όνειρο της ευημερίας σε έναν κοινωνικό-οικονομικό εφιάλτη. Το ντοκιμαντέρ αυτό ως καλλιτεχνικό έργο, δεν ακολουθεί τους κανόνες της διαφημιστικής αισθητικής ή της τουριστικής ματιάς, αλλά είναι σκληρό και αποδομημένο – όσο σκληρή και αδιέξοδη είναι πολλές φορές η ίδια ζωή – επίκαιρο όμως και αναγκαίο για την κοινωνική αλληλεγγύη, την πολιτισμική συνείδηση και την ανάγκη για διάλογο.

Ο ΑΣΚΟΣ ΤΟΥ ΑΙΟΛΟΥ του ΝΑΣΙΜ ΑΛΑΤΡΑ
Η παρουσία πολυάριθμων ανεμογεννητριών που φυτεύονται αλόγιστα στο όνομα της «πράσινης ενέργειας» σε ανεκτίμητες περιοχές της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας αποτέλεσε το έναυσμα για μια έρευνα που κράτησε σχεδόν δυόμισι χρόνια. Ο κύριος στόχος του ντοκιμαντέρ είναι να φέρει στην επιφάνεια τις πραγματικές περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες της εφαρμογής αυτής της πολιτικής και τις «παρενέργειες» τον αποκαλούμενων «στρατηγικών επενδύσεων» που επιδοτούνται αδρά. Ο Ασκός του Αιόλου εστιάζει στους αγώνες που κάνουν οι τοπικές κοινωνίες για να αποτρέψουν τη μετατροπή του οικοσυστήματος που τις περιβάλει σε βιομηχανικές περιοχές και ερευνά τις διαδρομές του χρήματος από τα πολιτικά γραφεία μέχρι τις κορυφές των βουνών.


ΚΥΡΙΑΚΗ 27 ΜΑΡΤΙΟΥ 2016

ΜΑΚΡΟΒΟΥΤΙ της ΙΡΙΝΑ ΜΠΟΪΚΟ
«Ο άνθρωπος είναι ένα άπειρο… είναι ένας δρόμος», λέει ο Βρεζ Κιρακοσιάν, ο ήρωας του ντοκιμαντέρ αυτού. Ανάπηρος από παιδί λόγω ατυχήματος, μεγάλωσε σε μια φτωχή οικογένεια της Αρμενίας με τον πατέρα στην φυλακή. Στα τέσσερά του έμαθε μόνος του να διαβάζει και να γράφει, λίγο αργότερα να ζωγραφίζει. Στα 18 του άρχισε να γράφει το πρώτο του βιβλίο. Στα 20 πούλησε τον πρώτο του πίνακα. Στα 29 του γνώρισε μια κοπέλα μέσω διαδικτύου. Στα 30 απέκτησε οικογένεια. «Τι είναι το παρόν ενός ανθρώπου», λέει. «Είναι η μάχη. Η μάχη των παθών του. Η μάχη που η εξέλιξή της είναι άγνωστη και εξαρτάται μόνο απ’ τον άνθρωπο».

ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΓΕΙΤΟΝΙΣΣΑ της ΤΑΝΙΑΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ
Δεκαοχτώ ναυτικά μίλια ανατολικά της Αμοργού, βρίσκεται το Κίναρος. Μία νησίδα του Αιγαίου πελάγους, στο θαλάσσιο χώρο μεταξύ Κυκλάδων και Δωδεκανήσων. Τρεις άνθρωποι, ένας τόπος, ένα όνειρο. Η Ρηνιώ δίνει μια υπόσχεση να μην αφήσει τον τόπο που γεννήθηκε μόνο του. Στο «ταξίδι» της επιστροφής την ακολουθεί ο άνδρας της και ο γιος της. Η ζωή όμως είχε άλλα σχέδια. Ο φακός παρατηρεί την καθημερινότητα και τον αγώνα της Ρηνιώς να κρατήσει ζωντανά τα χώματα όπου γεννήθηκε και περπάτησαν οι άνθρωποι της. Μια προσπάθεια της σκηνοθέτριας να καταγράψει μέσα από τη δική της ματιά, ενσωματώνοντας την κάμερα στη σχέση της με την πρωταγωνίστρια και να αφήσει τα γεγονότα να κυλήσουν μέσα σε πραγματικό χρόνο.

ILJA FINDS HOME του ΠΑΝΟΥ ΚΩΣΤΟΥΡΟΥ
To Ilja Finds Home είναι μια μικρού μήκους ταινία για μια γυναίκα που βρίσκεται, ξανά και ξανά, σε ξένη γη. Η Ilja ταξιδεύει συχνά στην Ελλάδα, όπου νιώθει ότι μπορεί να είναι ο εαυτός της. Αλλά γιατί; Ο σκηνοθέτης ταξιδεύει μαζί της για τρεις μέρες στη Σύρο, όπου ενώνεται με το διεθνές κοινό ενός κινηματογραφικού φεστιβάλ animation, ενώ αναλογίζεται την ιδέα της μεγαλομανίας και τον αναπάντεχο σύνδεσμο που έχει δημιουργήσει ανάμεσα σε εκείνη και την Ελλάδα. Η Ilja είναι άρρωστη και αυτό κάνει τα πάντα πιο κρίσιμα.

Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ του ΜΕΝΕΛΑΟΥ ΚΑΡΑΜΑΓΓΙΩΛΗ
«Βγαίνεις στο προαύλιο. Στο ένα παγκάκι κάποιοι κρατούμενοι συζητάνε για το πώς θα παρανομήσουν, όταν θα βγούνε, δίχως να τους πιάσουν. Στο άλλο μιλάνε για πρέζα, στο παρ’ άλλο μιλάνε για τα καλάσνικοφ και ξαφνικά διακρίνεις εκεί πέρα πίσω, ένα τεράστιο Λιθουανό μαζί με κάνα-δυο παραπλήσιους τύπους να παίζουνε σκάκι…», αφηγείται ένας κρατούμενος δάσκαλος μουσικής στις φυλακές ανηλίκων Αυλώνα. Υπάρχει στην αληθινή ζωή μια δεύτερη ευκαιρία; Ένας έφηβος από τη Λιθουανία βρίσκεται κρατούμενος στις φυλακές ανηλίκων μιας άγνωστης χώρας που δεν έχει ξαναδεί, ούτε μιλάει τη γλώσσα της. Ή θα μείνει στο κελί του παραιτημένος ή θα βρει τρόπο να επαναπροσδιορίσει τη ζωή του. Στο σχολείο της φυλακής θα προσπαθήσει να μάθει ελληνικά, να ανακαλύψει τα κρυμμένα ταλέντα του κι ίσως μια μέρα να σπουδάσει στο Πολυτεχνείο. Θα τα καταφέρει; Για τρία χρόνια μέσα από τη φυλακή παλεύει να πετύχει αυτούς τους άπιαστους στόχους καθώς η κάμερα αποτυπώνει την αγωνία του να ξαναρχίσει τη ζωή του από την αρχή.


ΣΑΒΒΑΤΟ 2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2016

ΛΕΥΚΑ ΒΗΜΑΤΑ των ΜΙΧΑΗΛ ΒΙΤΩΡΑΚΗ & ΣΩΤΗΡΗ ΚΑΠΠΟΥ
Τα γυρίσματα έγιναν στη Ρουάντα και στο Μπουρούντι τον Αύγουστο του 2014. Η ταινία «λευκά βήματα» δεν πραγματοποιήθηκε για να αναδείξει τη φτώχεια και τις κακουχίες που συναντάμε στις Αφρικανικές χώρες (αυτές είναι δεδομένες), ούτε για να πείσει τον κόσμο να βοηθήσει τον λαό της Αφρικής. Αντιθέτως, τονίζει το κατά πόσο έχει επηρεαστεί ο λαός των χωρών αυτών από τον δυτικό κόσμο μέσα από τις αφηγήσεις των ντόπιων, αλλά και των εθελοντών που βρέθηκαν εκεί για να βοηθήσουν. Η ταινία κάνει μια ανάδρομη στη γενοκτονία του 1994 μέσα από προσωπικές μαρτυρίες και απόψεις, αναδεικνύει τα καθημερινά προβλήματα του κόσμου στην εύρεση νερού, τροφής και τρόπων επιβίωσης, και αναλύει μέσα από συνεντεύξεις τη σπουδαιότητα της εκπαίδευσης.

ΩΣ ΕΔΩ του ΝΙΚΟΥ ΜΕΓΓΡΕΛΗ
Ο Ανέστης είναι αυτοαπασχολούμενος με ένα μικρό μαγαζί στο κέντρο της Αθήνας στην περίοδο της κρίσης. Καθώς πηγαίνει στη δουλειά του, σκέφτεται τις υποχρεώσεις που έχει να πληρώσει κάθε μήνα σε ασφαλιστικά ταμεία, εφορίες κ.λπ. και ταυτόχρονα βλέπει το τέρας που έχει δημιουργήσει η κρίση στην πόλη με τα κλειστά μαγαζιά, τους άστεγους και τους ανθρώπους που ψάχνουν στα σκουπίδια. Αναρωτιέται ποιος μπορεί να τον βοηθήσει και διαπιστώνει μέσα από τις προσωπικές αφηγήσεις τεσσάρων φίλων του, μικροεπιχειρηματιών, ότι δεν είναι ο μόνος που τον πνίγουν τα χρέη καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των αυτοαπασχολούμενων και των μικρομεσαίων βρίσκονται σήμερα μπροστά στο φάσμα της χρεοκοπίας.

IMPERIUM του ΣΤΕΛΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
Κατά πόσο είμαστε ελεύθεροι; Πόσο ελεύθερες είναι οι επιλογές που κάνουμε στη ζωή μας; Η ταινία εξερευνά τις βασικές μορφές εξουσίας που καθορίζουν τη ζωή του ανθρώπου και ελέγχουν τη συμπεριφορά του, ασκώντας πάνω του μία δύναμη που πολλές φορές είναι δύσκολο να γίνει αντιληπτή.

Ο ΦΙΛΟΣ ΜΟΥ LARRY GUS του ΒΑΣΙΛΗ ΚΑΤΣΟΥΠΗ
Τον Μάιο του 2010, ένας εικοσιοχτάχρονος φοιτητής του Πολυτεχνείου και φιλόδοξος μουσικός, ο Larry Gus, έχει την ευκαιρία να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα. Εγκαταλείπει το μεταπτυχιακό του στην Βαρκελώνη και τρυπώνει και πάλι στο παιδικό του δωμάτιο για να ηχογραφήσει ένα άλμπουμ για μια αμερικανική δισκογραφική εταιρεία. Ο φίλος του, ο Βασίλης Κατσούπης, αρχίζει και αυτός να κινηματογραφεί: την προσπάθεια, τον ενθουσιασμό και τις απογοητεύσεις, δεσμούς φιλίας και στιγμιότυπα καθημερινότητας· τον αγώνα για να τα καταφέρει. Θα μπορέσει άραγε ο Larry Gus να πετύχει τους μουσικούς στόχους του και να μην υποκύψει στη μοίρα του τραπεζοϋπαλλήλου που τον περιμένει; Θα καταφέρει να διαψεύσει τον πατέρα του και να πετύχει πραγματικά κάτι; Στα τρία χρόνια που διήρκεσαν τα γυρίσματα, από την Αθήνα στη Νέα Υόρκη, από το Μιλάνο και πίσω στη Βέροια, άλλαξαν πολλά. Και, με ένα μαγικό τρόπο, πολλά έμειναν ίδια.


ΚΥΡΙΑΚΗ 3 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2016

ΡΩΜΙΟΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ του ΓΡΗΓΟΡΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
Το ντοκιμαντέρ έχει αντικείμενο την ανάδειξη της συνεισφοράς των Ρωμιών αρχιτεκτόνων στη διαμόρφωση του αστικού τοπίου της Κωνσταντινούπολης κατά το 19ο αιώνα και μέχρι τα µμέσα του 20ού. Παρά το ότι η επαγγελματική τους δράση ήταν άγνωστη στη σημερινή Τουρκία, έχουν αφήσει έντονο το στίγμα τους στο δομημένο περιβάλλον, εισάγοντας νέους αρχιτεκτονικούς ρυθμούς και µμορφολογικά πρότυπα, συμβάλλοντας έτσι καθοριστικά στον εξευρωπαϊσμό της Πόλης. Πρόκειται για κτίρια διαφορετικών χρήσεων όπως πολυκατοικίες, επαύλεις, καταστήματα, σχολεία, εκκλησίες, αθλητικοί σύλλογοι, τράπεζες, ξενοδοχεία. Καταγράφονται περί τα 40 από τα σημαντικότερα κτίρια που ήταν δυνατόν να ταυτοποιηθούν ως έργα των Ρωμιών αρχιτεκτόνων. Εξέχοντες ιστορικοί, αρχιτέκτονες, ερευνητές και ακαδημαϊκοί από την Ελλάδα και την Πόλη, φωτίζουν το έργο δεκάδων Ρωμιών αρχιτεκτόνων που έδρασαν στην Πόλη, στα προάστια και στα Πριγκηπόννησα. Ταυτόχρονα, παρουσιάζεται σημαντικό ιστορικό αρχειακό υλικό, όπως φωτογραφίες της εποχής, προσωπογραφίες και κατάλογοι αρχιτεκτόνων, έγγραφα και σχέδια.

ΟΤΑΝ ΓΕΡΝΟΥΝΕ ΟΙ ΝΤΑΛΙΕΣ του ΤΑΣΟΥ ΓΙΑΠΟΥΤΖΗ
Η Φωτεινή και ο Αναστάσιος ζουν μια ήρεμη ζωή ηλικιωμένων σε ένα χωριό της Ελλάδας. Στην ηλικία των 82, όμως, η Φωτεινή αρχίζει πλέον να αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα υγείας. Ένα πορτρέτο της δύσκολης καθημερινότητας που αντιμετωπίζει ένα ηλικιωμένο ζευγάρι καθώς αντιλαμβάνεται ότι το τέλος είναι κοντά.

ΣΚΙΑ ΣΤΗΝ ΨΥΧΗ των ΔΗΜ. ΠΛΙΑΓΚΟΥ & ΜΑΡΙΟΥ ΠΟΛΥΖΩΓΟΠΟΥΛΟΥ
Εκεί όπου σταματά η επίσημη ιστορία, εκεί όπου τελειώνουν τα άλλα ντοκιμαντέρ, ξεκινά η Σκιά στην ψυχή των προσφύγων της Ανταλλαγής. «Τουρκόσποροι» και «Ρωμιόσποροι» αφηγούνται τις συγκλονιστικές ιστορίες τους, με φόντο τη σκοτεινή διπλωματία στα ταραγμένα χρόνια του Μεσοπολέμου, που άλλαξε τις ζωές τους για πάντα. Η ταπεινωτική καθημερινότητα, ο ρατσισμός, οι παράγκες, η εγκατάλειψη, αλλά και η προσδοκία για την επιστροφή στην πατρίδα – μια σκιά στην ψυχή που δεν θα σβήσει ποτέ. Κάποια ανεπίδοτα γράμματα κρυμμένα σε μια παλιά ντουλάπα και ένας ερευνητής σε ένα απρόσμενο ταξίδι στον χώρο και το χρόνο είναι η αφορμή για να ζωντανέψει ξανά η προσφυγική γειτονιά με τα χρώματά και τα αρώματά της. Ένα ντοκιμαντέρ-φόρος τιμής στους ξεριζωμένους πρόσφυγες της Ανταλλαγής στις δύο πλευρές του Αιγαίου.


ΣΑΒΒΑΤΟ 9 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2016

25 ΧΡΟΝΙΑ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΡΑ του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΥΡΟΓΕΝΗ
Τα Ένας μαθητής λυκείου που ονειρεύεται να δημιουργήσει τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα, ένας τοκετός υπό το φως των κεριών, ένας ασθενής που αρνείται να πάρει τη θεραπεία του για τον ιό HIV… 25 χρόνια δράσης αναβιώνουν μέσα από τις προσωπικές ανέκδοτες ιστορίες 25 ανθρώπων που βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή των ανθρωπιστικών κρίσεων από το 1990 μέχρι σήμερα. 25 χρόνια γεμάτα εμπειρίες, προκλήσεις, αγωνίες, νίκες αλλά και απώλειες, από το Ιράκ μέχρι τη Δυτική Αφρική, και από την Αϊτή μέχρι τις Φιλιππίνες, ξεδιπλώνονται μέσα από τις προσωπικές, ανέκδοτες ιστορίες μελών των Γιατρών Χωρίς Σύνορα που υπηρετούν την ανεξάρτητη ανθρωπιστική δράση όπου υπάρχει ανάγκη.

1000 ΜΙΛΙΑ των ΒΑΣΙΛΗ ΚΕΧΑΓΙΑ & ΓΙΑΝΝΗ ΒΑΛΤΗ
Η Πένυ και ο Τζορτζ ξεκίνησαν το ταξίδι τους τον Μάρτιο του 2005. Χρειάστηκαν τρεις μήνες για να διανύσουν τα 1000 μίλια. Μέχρι το 2014, η Πένυ και ο Τζορτζ έκαναν συνολικά 4 μεγάλα ταξίδια διασχίζοντας τουλάχιστον 3.000 μίλια μέσα από την άγρια ελληνική φύση που συρρικνώνεται διαρκώς. Το 2007 κάηκε το 10% των παρθένων ελληνικών δασών και από τότε, κάθε χρόνο, καταστρέφεται ένα μεγάλο κομμάτι τους από φωτιές και άλλες ανθρώπινες παρεμβάσεις. Για παράδειγμα, από το 1980 έως το 2005 ο πληθυσμός των αηδονιών μειώθηκε κατά 63% και κάθε χρόνο χάνονται πρόσθετα 4%. Ο Τζορτζ πέθανε τον Αύγουστο του 2014 σε ηλικία 16 ετών. Από το 2015 η Πένυ ζει και εργάζεται στην Κρακοβία ως δασκάλα.

LUDLOW του ΛΕΩΝΙΔΑ ΒΑΡΔΑΡΟΥ, (Βραβείο της Βουλής των Ελλήνων)
Ο Πόλεμος του άνθρακα του Κολοράντο είναι η πιο βίαιη και αιματηρή σελίδα του εργατικού κινήματος της Αμερικής. Σε αυτήν τη μετωπική σύγκρουση μεταξύ του Ροκφέλερ και του συνδικάτου των ανθρακωρύχων, σημαντικό ρόλο έπαιξαν 500 Έλληνες που αποτέλεσαν τη ραχοκοκαλιά του αντάρτικου στρατού που έφτιαξε το συνδικάτο για να εκδικηθεί τη Σφαγή του Λάντλοου – τις δολοφονίες 20 γυναικόπαιδων και του ηγέτη των Ελλήνων Λούι Τίκα στις 20 Απριλίου του 1914. Το ντοκιμαντέρ αφηγείται την άγνωστη ιστορία αυτής της σύγκρουσης, φωτίζοντας τον ιδιαίτερο ρόλο των Ελλήνων, μέσα από μαρτυρίες απογόνων τους στο Κολοράντο, συνεντεύξεις με Αμερικανούς και Ελληνοαμερικανούς ιστορικούς και σπάνιο αρχειακό υλικό (βίντεο-συνεντεύξεις επιζώντων απεργών, φωτογραφίες, άρθρα εφημερίδων, κείμενα ντοκουμέντα και τραγούδια).


ΚΥΡΙΑΚΗ 10 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2016

ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗΣ, Η ΚΙΝΗΤΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ του ΚΩΣΤΑ ΒΑΚΚΑ
Ο Έλληνας πανεπιστήμονας Ερατοσθένης γεννήθηκε τον 3ο π.Χ. αιώνα στην Κυρήνη, την ελληνική αποικία της Λιβύης. Λόγω της σοφίας του, του έδωσαν το παρατσούκλι «κινητή βιβλιοθήκη». Ο Φαραώ της Αιγύπτου τού ανέθεσε τη διεύθυνση της βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας. Ήταν μεταξύ άλλων αστρονόμος, μαθηματικός, γεωγράφος και ποιητής. Έμεινε στην ιστορία για την ακριβή καταμέτρηση της περιμέτρου της γης. Το ντοκιμαντέρ περιγράφει τη συγκλονιστική περιπέτεια της ζωής και του έργου του Ερατοσθένη στις πόλεις όπου έζησε, την Κυρήνη και την Αλεξάνδρεια. Για το έργο του Ερατοσθένη μιλάει ο καθηγητής Ευτύχης Παπαδοπετράκης.

ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΠΟΥ ΝΙΚΗΣΕ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ του ΝΙΚΟΥ ΜΕΖΕΡΙΔΗ
Κυριακή 13 Ιανουαρίου 1963. 8:20 το πρωί. Βροχή και σκοτεινιά. Το βουνό Κρι ξερνάει μια χωμάτινη, κρύα λάβα που συμπαρασύρει το Μικρό Χωριό Ευρυτανίας. 13 άτομα θα χάσουν τη ζωή τους ενώ κάτω από τόνους λάσπης θα θαφτούν 80 από τα 150 σπίτια και όλο το ζωικό κεφάλαιο του χωριού. Τα χειρότερα θα αποφευχθούν, καθώς ήταν Κυριακή και οι περισσότεροι βρίσκονταν στην Θεία Λειτουργία, ενώ ηρωική ήταν και η παρέμβαση του δασκάλου που συγκέντρωσε τους μαθητές στο σχολείο και τους απομάκρυνε έγκαιρα. Ανθρώπινες τραγωδίες θα καταγραφούν, το βιός εκατοντάδων θα χαθεί αλλά θα γεννηθούν και ιστορίες δύναμης και ελπίδας. Η κατολίσθηση του Μικρού Χωριού είναι η μεγαλύτερη που συνέβη στην Ελλάδα από άποψη θυμάτων και καταστροφών που προκάλεσε.

ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ: ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΥΠΟΘΕΣΗ της ΑΝΖΕΛΙΚ ΚΟΥΡΟΥΝΗ
Τί έχει στο κεφάλι του ο νεοναζί της διπλανής πόρτας; «Ο σύντροφός μου είναι Εβραίος, ο ένας γιος μου γκέι, ο άλλος αναρχικός κι εγώ αριστερή φεμινίστρια, κόρη μεταναστών. Αν η Χρυσή Αυγή έρθει στα πράγματα το μόνο μας πρόβλημα θα είναι σε ποιο βαγόνι θα μας βάλουν». Μια δημοσιογράφος ερευνά για χρόνια την οργάνωση του ελληνικού νεοναζιστικού κόμματος Χρυσή Αυγή. Η οικονομική κατάρρευση, η πολιτική αστάθεια και οι οικογενειακές σχέσεις έρχονται σε πρώτο πλάνο καθώς το ντοκιμαντέρ προσπαθεί να ανακαλύψει «τι έχουν στο κεφάλι τους οι Χρυσαυγίτες, που παρουσιάζονται ως θύματα του συστήματος».