ΠΡΟΒΟΛΗνέα

Το Τελευταίο Μετρό

"Le Dernier Métro (The Last Metro)" François Truffaut Γαλλία 1980

ΣΥΝΟΨΗ

Παρίσι, 1942. Ένας νεαρός άντρας επιλέγεται για να πρωταγωνιστήσει σε μια παράσταση στο Θέατρο της Μονμάρτης. Στην πραγματικότητα δεν είναι μόνο ηθοποιός, αλλά αντιστασιακός. Η πανέμορφη και ψυχρή ιδιοκτήτρια του θεάτρου και συμπρωταγωνίστριά του κρύβει τον Εβραίο σύζυγό της στο υπόγειο κάτω από τη σκηνή. Η πρεμιέρα της παράστασης είναι εξαιρετικά επιτυχημένη, αλλά την επιτυχία αμαυρώνει η κριτική ενός αντισημίτη θεατρικού κριτικού. Και τα πράγματα αρχίζουν να γίνονται επικίνδυνα για όλους.

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΠΡΟΒΟΛΗΣ Κυριακή 13/04
ΩΡΑ 20:30
ΑΙΘΟΥΣΑ Κέντρο Βυζαντινών Τεχνών Ρεθύμνου
ΤΙΜΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ Γενικό εισιτήριο:  5€
Συνδρ/τές ΚΙΝΛΕΡ:  3€
Μαθητές:  3€
Φοιτητές:  3€
Άνεργοι:  3€
ΓΙΝΕ ΜΕΛΟΣ

Η προβολή της ταινίας θα γίνει με υπότιτλους στα ελληνικά.

ΣΧΟΛΙΑ - ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Το πολυβραβευμένο φιλμ «Το Τελευταίο Μετρό», είναι – μαζί με την «Αμερικανική Νύχτα», η πιο επιτυχημένη εμπορικά ταινία του Φρανσουά Τρυφώ. Δεν πρόκειται τόσο για μια ταινία για την εποχή της Κατοχής στη Γαλλία – παρ’ όλο που υπάρχουν άμεσες αναφορές, ακόμα και σε υπαρκτά πρόσωπα εκείνης της περιόδου, όπως ο αντισημίτης θεατρικός κριτικός Νταξιά – όσο κυρίως για την πολύπλοκη σχέση ανάμεσα στο θέατρο και τη ζωή. Οι ίντριγκες της θεατρικής σκηνής και των παρασκηνίων γίνονται μια μεταφορά της πραγματικής ζωής, το σκηνικό ενός παιχνιδιού όπου διαπλέκεται η μικρή και η μεγάλη Ιστορία, η παρουσία με την απουσία, το κρυφό με το φανερό και φυσικά ο έρωτας, που στήνει τον αόρατο συναισθηματικό ιστό της ταινίας. Έχοντας στο κεντρικό πρωταγωνιστικό δίδυμο τους εξαιρετικούς ηθοποιούς, Κατρίν Ντενέβ και Ζεράρ Ντεπαρντιέ, αλλά και τη θαυμάσια φωτογραφία του σπουδαίου Νέστορ Άλμεντρος, η ταινία αποτελεί μία από τις κορυφαίες δημιουργίες του Γάλλου σκηνοθέτη, Φρανσουά Τρυφώ. 

[Γιώργος Ρούσσος, TVXS.gr]


Πρόκειται για  μία ιστορία αγάπης και σύγκρουσης, με τους ήρωες να μοιράζονται ανάμεσα στο καθήκον, τον έρωτα και την επιβίωση, μέσα στη δίνη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η έξοχη απεικόνιση του Παρισιού την περίοδο της κατοχής συνδυάζεται με το θέατρο, τον έρωτα και τον πόλεμο.

Μια περίφημη ευρωπαϊκή ταινία, ατμοσφαιρική, ρομαντική, ρεαλιστική, αλλά και ονειρική, τόσο για τον έρωτα στα δύσκολα χρόνια του πολέμου, όσο και για τον γοητευτικό κόσμο του θεάτρου, κι όλα αυτά με το «μαγικό ραβδάκι» ενός ανθρώπου που λάτρευε τη μαγεία της εικόνας γενικότερα, τον ανεπανάληπτο ΦΡΑΝΣΟΥΑ ΤΡΙΦΟ.

Ο ΤΡΙΦΟ, με ευαισθησία πάντα, που τον διακατείχε σε όλους του τις ταινίες, αλλά και πάθος για την ψευδαίσθηση του θεάματος και τη σχέση ζωής/τέχνης, δημιουργεί εδώ άλλο ένα ενδιαφέρον ερωτικό τρίγωνο, γεμάτο διλλήματα και αγωνίες, καθώς αναπτύσσεται στην πολυτάραχη εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, όπου δοκιμάζονταν οι ηθικές αξίες, το θάρρος, η αφοσίωση, η γενναιότητα, το κουράγιο, η ακεραιότητα των ανθρώπων αλλά και οι φυσικές αντοχές τους στις κακουχίες.

Η Μαριόν, προσπαθεί να προσαρμοστεί σε μια κατάσταση αιχμηρή σαν ξυράφι, καθώς συνεχώς παίζει με την φωτιά, κρύβοντας τον άντρα της από τους Ναζί, και η ευάλωτη συναισθηματικά θέση στην οποία βρίσκεται, θα γίνει ακόμα πιο έντονη, όταν ένας νεαρός, γοητευτικός ζεν-πρεμιέ, συμμετέχει στις παραστάσεις.

Μέσα στη δίνη του πολέμου, οι άνθρωποι έχουν το δικαίωμα να ερωτεύονται;

Ο τίτλος της ταινίας «αναφέρεται στο γεγονός ότι κατά της διάρκεια της κατοχής οι Παριζιάνοι που έβγαιναν έξω, έπρεπε να προλάβουν το τελευταίο τρένο (μετρό) για να γυρίσουν σπίτι. Αυτό γινόταν γιατί δεν έπρεπε να σπάσουν την αυστηρό περιορισμό κυκλοφορίας που είχαν επιβάλλει οι Ναζί. Κατά τη διάρκεια των παγωμένων χειμώνων εκείνης της εποχής, που δεν υπήρχε τρόπος να βρουν κάρβουνα για να διατηρήσουν τα σπίτια τους ζεστά, πολλοί Παριζιάνοι λοιπόν κατέφευγαν στα θέατρα, που είχαν θέρμανση, και παρακολουθούσαν τις παραστάσεις, οι οποίες τελείωναν την ώρα ακριβώς που προλάβαινες το τελευταίο τρένο για το σπίτι.

Ο ΤΡΙΦΟ, αποφάσισε να κάνει ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΜΕΤΡΟ, το 1979, ως δεύτερο μέρος μιας τριλογίας πάνω στις παραστατικές τέχνες. Η πρώτη ταινία ήταν η περίφημη ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΝΥΧΤΑ (1973) ενώ το τρίτο μέρος της που θα λεγόταν L’ AGENCE MAGIQUE, δεν γυρίστηκε τελικά ποτέ, λόγω του θανάτου του ΤΡΙΦΟ το 1984.

Πριν γράψουν το σενάριο, ο ΤΡΙΦΟ και η ΣΟΥΖΑΝ ΣΙΦΜΑΝ, η πιο πιστή του συνεργάτης, έκαναν μεγάλη έρευνα σε ιστορικά αρχεία και «βούτηξαν» μέσα σε ιστορικά βιβλία, για να μαζέψουν το κατάλληλο υλικό από ημερολόγια και απομνημονεύματα ηθοποιών και θεατρικών μάνατζερ. Χρησιμοποίησαν επίσης και τις δικές τους αναμνήσεις, που είχαν από παιδιά, αλλά και από διάφορες ιστορίες που είχαν ακούσει, ώστε να φτιάξουν ένα ακριβές πορτρέτο μιας εποχής που οι συλλήψεις ήταν σύνηθες φαινόμενο, όπου γίνονταν μαζικές απελάσεις Εβραίων και που οι Παριζιάνοι έπρεπε να ανέχονται αυστηρούς κανόνες, με συσσίτια και περιορισμό στις ώρες κυκλοφορίας -το οποίο τελευταίο σήμαινε, ότι μια καθυστέρηση που θα τους έκανε να χάσουν το τελευταίο μετρό, θα τους στοίχιζε τη ζωή τους…

[Tempo 24, Πάτρα]

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ - ΧΟΡΗΓΙΑ

Η ταινία προβάλλεται σε συνεργασία της Κινηματογραφικής Λέσχης Ρεθύμνου με το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδας.

Logo Institut Francais I Fcinema filmpage

ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ

Η ταινία απέσπασε 13 βραβεία και 7 υποψηφιότητες σε διάφορα φεστιβάλ κινηματογράφου και απονομές βραβείων. Ήταν υποψήφια για το Βραβείο Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας το 1981. Παράλληλα, ήταν υποψήφια σε 12 κατηγορίες των βραβείων César το 1981, εκ των οποίων απέσπασε 10 βραβεία στις κατηγορίες Καλύτερης Ταινίας, Α΄ Ανδρικού Ρόλου (Ζεράρ Ντεπαρτιέ), Α' Γυναικείου Ρόλου (Κατρίν Ντενέβ), Σκηνοθεσίας (Φρανσουά Τριφό), Σεναρίου, Μουσικής (Georges Delerue), Φωτογραφίας (Néstor Almendros), Σκηνογραφίας (Jean-Pierre Kohut-Svelko) κ.ά

Trailer της ταινίας

Φωτογραφικά στιγμιότυπα της ταινίας

Αφίσες της ταινίας

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ

Ο Φρανσουά Τριφό (François Truffaut) γεννιέται στις 6 Φεβρουαρίου του 1932. Από νωρίς εκδηλώνει την αγάπη του για την 7η Τέχνη. Με τη βοήθεια του θεωρητικού του κινηματογράφου Αντρέ Μπαζέν, άρχισε να γράφει κριτικές στο θρυλικό περιοδικό, Cahiers du cinema. H θητεία του στο περιοδικό, του προσέφερε το πιο σημαντικό στοιχείο, την κινηματογραφοφιλία. Όχι τόσο ως ένας εκλεκτικός θεατής ή ένας ψυχρός κριτής, αλλά κυρίως ως ένας εραστής ενός κινηματογράφου χωρίς όρια και σύνορα.

Francois Truffaut

Για τον Τριφό η κινηματογραφική αίθουσα είναι ο τόπος όπου τα προσωπικά φαντάσματα ενσαρκώνονται, όπου ασκείται μια παραμυθία για τις οδύνες και λύπες του βίου. Το ιδιαίτερο ύφος του Φρανσουά Τριφό δεν δυναστεύει την αφήγηση, δεν της επιβάλλεται, αλλά αντίθετα αφήνει χώρο για να κινηθούν και να αναπνεύσουν τα φιλμικά πρόσωπα.

Καθώς η αφήγηση παραμένει ένας ακρογωνιαίος λίθος της μυθοπλασίας, ο κινηματογραφικός φακός παρακολουθεί τα πρόσωπα με καθαρό βλέμμα, απαλλαγμένο από τις όποιες πολιτικές ή ψυχαναλυτικές παρεμβολές που ταλανίζουν το έργο άλλων σκηνοθετών της εποχής. Ο Φρανσουά Τριφό έφυγε από τη ζωή και πέρασε στην ιστορία στις 21 Οκτωβρίου του 1984. Υπήρξε ένας από τους βασικούς υπεύθυνους τόσο για τον τρόπο που βλέπουμε, όσο και για τον τρόπο που γράφουμε για το Σινεμά.

ΟΙ ΠΙΟ ΟΜΟΡΦΕΣ ΛΗΨΕΙΣ ΤΟΥ ΦΡΑΝΣΟΥΑ ΤΡΙΦΟ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ