Το απαγορευμένο ποδήλατο
![](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_fullWidth/100095/Wadjda-2012-01.webp?v=1648123998)
ΣΥΝΟΨΗ
Η Wadjda (Waad Mohammed) είναι ένα δεκάχρονο κορίτσι που μένει σε ένα προάστιο του Ριάντ, της πρωτεύουσας της Σαουδικής Αραβίας. Αν και ζει περιτριγυρισμένη από ένα συντηρητικό περιβάλλον, έχει αστείρευτο κέφι, είναι πολυμήχανη και συνεχώς προκαλεί τα όρια του επιτρεπτού. Έχει ερωτευτεί ένα πράσινο ποδήλατο και αποφασίζει να κάνει τα πάντα για να το αποκτήσει. Στο δρόμο της θα βρει πολλά εμπόδια, με μεγαλύτερο το γεγονός ότι στη χώρα της θεωρείται ανήθικο για ένα κορίτσι να κάνει ποδήλατο!
- Πρωτότυπος τίτλοςWadjda (The girl with the green bicycle)
- Έτος παραγωγής2012
- ΕίδοςΚοινωνικό δράμα
- Χώρα παραγωγήςΣαουδική Αραβία, Γερμανία
- ΓλώσσαΑραβικά
- Διάρκεια93′
- ΣκηνοθεσίαHaifaa al-Mansour
- ΣενάριοHaifaa al-Mansour
- ΗθοποιοίWaad Mohammed, Reem Abdullah, Abdulrahman al-Guhani
- ΦωτογραφίαLutz Reitemeier
- ΜουσικήMax Richter
![](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_posterSize/100088/Wadjda-2012-A.webp?v=1733310241)
Πρόκειται για την πρώτη ταινία μεγάλου μήκους που γυρίστηκε εξ ολοκλήρου στη Σαουδική Αραβία και την πρώτη ταινία μεγάλου μήκους με γυναίκα σκηνοθέτιδα από τη χώρα αυτή.
Πραγματεύεται θέματα όπως η ελευθερία -όπως αυτή αντιπροσωπεύεται από το ποδήλατο- και ο φόβος της συναισθηματικής εγκατάλειψης μια και ο πατέρας της πρωταγωνίστριας επιθυμεί να παντρευτεί μια δεύτερη σύζυγο που θα του δώσει έναν γιο.
Η σκηνοθέτις της ταινίας Haifaa al-Mansour, επισημαίνει:
«Είμαι τόσο περήφανη που γύρισα των πρώτη μεγάλου μήκους ταινία εξ ολοκλήρου στη Σαουδική Αραβία. Γεννήθηκα σε μια μικρή πόλη, όπου ζουν πολλά κορίτσια όπως η Wadjda με μεγάλα όνειρα, δυναμικό χαρακτήρα και πολλές προοπτικές. Αυτά τα κορίτσια μπορούν και θα καταφέρουν να ανασχηματίσουν και να επαναπροσδιορίσουν τη χώρα. Είναι σημαντικό για μένα να δουλέψω με ηθοποιούς από τη Σαουδική Αραβία, να πω μια ιστορία με αυθεντικές, εγχώριες φωνές. Το γύρισμα ήταν μία καταπληκτική πολυπολιτισμική συνεργασία που έφερε κοντά δύο ταλαντούχα συνεργεία, από τη Γερμανία και τη Σαουδική Αραβία, στην καρδιά της Ριάντ. Ελπίζω η ταινία να ρίξει φως στη χώρα μου και να μιλήσει για παγκόσμια θέματα όπως η ελπίδα και η επιμονή, με το οποία μπορούν να συνδεθούν όλοι οι πολιτισμοί».
![](https://kinler.gr/assets/img/Films/Wadjda-2012/Wadjda-2012-25.jpg)
Επίσης, η σκηνοθέτις σημειώνει ότι χρειάστηκαν πέντε χρόνια για να φτιαχτεί η ταινία. Πέρασε τις περισσότερες φορές προσπαθώντας να βρει οικονομική υποστήριξη και να πάρει την άδεια λήψης ταινιών, καθώς επέμενε να γυριστεί στη Σαουδική Αραβία για λόγους αυθεντικότητας. Έλαβε αρχικά υποστήριξη από την την εταιρεία παραγωγής ταινιών Rotana. Ωστόσο, χρειάστηκε πολύ για να βρει έναν ξένο συμπαραγωγό επειδή «Στη Σαουδική Αραβία δεν υπάρχουν κινηματογραφικές αίθουσες, δεν υπάρχει βιομηχανία κινηματογραφικών ταινιών και επομένως λίγα χρήματα για επενδύσεις». Ήρθε σε επαφή με τη γερμανική εταιρεία Razor Film, η οποία τελικά συμμετείχε στη συμπαραγωγή της ταινίας.
Το σενάριο είναι επηρεασμένο από το νεορεαλιστικό σινεμά και ταινίες όπως ο "Κλέφτης Ποδηλάτων". Μάλιστα, η Haifaa al-Mansour λέει ότι η αρχική έκδοση του σεναρίου ήταν πολύ πιο σκοτεινή από το τελικό σενάριο: «Αποφάσισα ότι δεν ήθελα να κάνω ένα τρομακτικό σλόγκαν, αλλά απλά να δημιουργήσω μια ιστορία όπου ο κόσμος μπορεί να γελάσει και να κλάψει λίγο». Ο χαρακτήρας της νεαρής πρωταγωνίστριας είναι εμπνευσμένος από μια ανιψιά της σκηνοθέτιδος και σεναριογράφου αλλά και από τις προσωπικές της εμπειρίες ως παιδί.
Η ταινία απέσπασε 22 βραβεία και 34 διακρίσεις σε διάφορα κινηματογραφικά φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο. Μεταξύ αυτών, ήταν υποψήφια ως καλύτερη ξενόγλωσση ταινία στα Βραβεία της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (BAFTA Awards). Επιπλέον, προτάθηκε από τη Σαουδική Αραβία για καλύτερη ξενόγλωσση ταινία στα βραβεία Όσκαρ.
Η προβολή θα γίνει με υπότιτλους στα ελληνικά.
![Wadjda 2012 02](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100096/Wadjda-2012-02.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 03](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100097/Wadjda-2012-03.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 04](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100098/Wadjda-2012-04.webp?v=1648123997)
![Wadjda 2012 05](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100099/Wadjda-2012-05.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 06](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100100/Wadjda-2012-06.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 07](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100102/Wadjda-2012-07.webp?v=1648123997)
![Wadjda 2012 08](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100104/Wadjda-2012-08.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 09](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100105/Wadjda-2012-09.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 10](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100106/Wadjda-2012-10.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 11](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100107/Wadjda-2012-11.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 12](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100108/Wadjda-2012-12.webp?v=1648123997)
![Wadjda 2012 13](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100109/Wadjda-2012-13.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 14](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100110/Wadjda-2012-14.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 15](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100112/Wadjda-2012-15.webp?v=1648123997)
![Wadjda 2012 16](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100113/Wadjda-2012-16.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 17](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100114/Wadjda-2012-17.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 18](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100115/Wadjda-2012-18.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 19](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100116/Wadjda-2012-19.webp?v=1648123997)
![Wadjda 2012 20](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100117/Wadjda-2012-20.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 21](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100118/Wadjda-2012-21.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 22](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100119/Wadjda-2012-22.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 23](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100120/Wadjda-2012-23.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 24](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100121/Wadjda-2012-24.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 A](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100088/Wadjda-2012-A.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 B](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100089/Wadjda-2012-B.webp?v=1648123997)
![Wadjda 2012 C](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100090/Wadjda-2012-C.webp?v=1648123997)
![Wadjda 2012 D](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100091/Wadjda-2012-D.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 E](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100092/Wadjda-2012-E.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 F](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100093/Wadjda-2012-F.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 H](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100148/Wadjda-2012-H.webp?v=1648123998)
![Wadjda 2012 G](https://kinler.gr/assets/transforms/images/Films/Wadjda-2012/_inArticle/100147/Wadjda-2012-G.webp?v=1648123998)