365 νύχτες τρόμου και επιστημονικής φαντασίας
“Το βιβλίο αυτό περιλαμβάνει 365 ταινίες τρόμου κι επιστημονικής φαντασίας από ένα σώμα ταινιών που ξεπερνά τις 5000 και που πολλές από αυτές δεν είναι διόλου σημαντικές” λέει ο συγγραφέας αυτού του βιβλίου και συνεχίζει: “Είναι όμως ταινίες που – όλες τους – έχουν κυκλοφορήσει στην Ελλάδα και ο αναγνώστης μπορεί να τις δει εύκολα, κυρίως σε μεταμεσονύχτιες προβολές, αφιερώματα ή στο βίντεο”. Η επιλογή δηλαδή είναι λίγο-πολύ αυθαίρετη (αφού απουσιάζουν μερικές σημαντικές ταινίες) αλλά αρκετά χρήσιμη, αφού γίνεται πολύτιμος οδηγός στους φανατικούς θιασώτες του τρόμου και στους συλλέκτες πραγματικούς κινηματογραφόφιλους. Η διάταξη ακολουθεί βέβαια την αλφαβητική σειρά και τα κείμενα (που απηχούν την προσωπική άποψη του κριτικού-συγγραφέα) είναι αρκετά αντικειμενικά και εξόχως κατατοπιστικά, γραμμένα από έναν άνθρωπο που λατρεύει το είδος, ασχολείται με αυτό πολλά χρόνια και διαθέτει ένα από τα καλύτερα και πλουσιότερα αρχεία. Μοναδικό στη γλώσσα μας έργο για όσους επιθυμούν να εισχωρήσουν στους δαιδάλους της έντασης, της υπερδιέγερσης, του φόβου και των λοιπών ακραίων αισθημάτων των ταινιών επιστημονικής φαντασίας και τρόμου.
Σχολιασμός από το οπισθόφυλλο του βιβλίου:
Βρισκόμαστε στο κατώφλι ενός σπιτιού της φρίκης, που κατοικείται από τρομακτικά πλάσματα: τέρατα από το παρελθόν, βρυκόλακες, λυκανθρώπους, ζόμπι, σχιζοφρενείς δολοφόνους, όντα από άλλους πλανήτες... Αυτό που απομένει, αυτό που επιθυμούμε, είναι να σπρώξουμε τη βαρειά καγκελόπορτα και να περάσουμε στο εσωτερικό του. Οι ένοικοί του είναι έτοιμοι να μας υποδεχτούν, να μας χαρίσουν το σασπένς, τις ανατριχίλες, το σοκ και τον τρόμο... να μας κάνουν να ριγήσουμε, να παγώσουμε, να κραυγάσουμε, να γελάσουμε... να αναρρυθούμε και να απολυτρωθούμε.
Οι ονειρικοί εφιάλτες μας γίνονται πραγματικότητα μέσα σε μια σκοτεινή αίθουσα ή μέσα σ' ένα άπλετα φωτισμένο σαλόνι∙ μπροστά σε μια μεγάλη οθόνη κινηματογράφου ή μια μικρή τηλεόρασης. Η σύγχρονη ταινία τρόμου και/ή επιστημονικής φαντασίας είναι ένα παράξενο είδος: ένα είδος ρεαλιστικό (πολύ ρεαλιστικό, χάρη στην αυξανόμενη χρήση των ειδικών εφφέ και της τεχνολογίας), αλλά κι ένα είδος που συνεχώς μιμείται τον εαυτό του - ίσως επειδή η βασική του φόρμουλα στηρίζεται στην επανάληψη: ένα Τέρας απειλεί πάντα την Ομαλότητα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει απολύτως τίποτα για τους Λάτρεις του. Αυτό που μετράει γι' αυτούς είναι η προβολή της ταινίας και η παρουσία του Τέρατος∙ ο τρόπος που η πρώτη τους δείχνει τι συμβαίνει (αντί να τους το διηγείται) και ο τρόπος που υλοποιείται το δεύτερο μπροστά στα μάτια τους.
Η ταινία τρόμου και/ή επιστημονικής φαντασίας βασίζεται στην υπερδιέγερση, την ένταση, το φόβο, την ανατριχίλα, το σαδισμό και το μαζοχισμό. Και η απόλαυσή της στηρίζεται σε μία προδιάθεση, σε μία τάση που είναι απόλυτα νοσηρή: αυτό που επιθυμεί είναι να μας κάνει να χεστούμε από το φόβο μας και, γι' αυτόν ακριβώς το λόγο, να την αγαπήσουμε. Ο Λάτρης της ενδιαφέρεται για την εκφορά του λόγου και την έκφραση των ηθοποιών, για την πλοκή και τα δρώμενα. Το αποτέλεσμα όλων αυτών εξαφανίζεται με μια βαθειά αναπνοή ή με μια ξαφνική κραυγή - και γίνεται αποδεκτό χάρη στη γοητευτική συνέχεια της μυθοπλασίας. Ένα νευρικό χάχανο ή ένα απρεπές σχόλιο είναι αρκετό για να τον ανακουφίσει και να τον καταστήσει πανέτοιμο για το επόμενο σοκ. Για τα διαδοχικά σοκ της κάθε ταινίας. Για τα πολλαπλά σοκ των 365 ταινιών αυτού του βιβλίου.
Συγγραφέας: Δημήτρης Κολιοδήμος
Γλώσσα γραφής: Ελληνικά
Εκδόσεις: Αιγόκερως
Έτος Έκδοσης: 1991
ISBN-13: 978-960-322-563-8
Αριθμός σελίδων: 320
Εξώφυλλο: Μαλακό
Διαστάσεις: 24x17 cm
Εκτιμώμενο κόστος αγοράς: 15-23 €
Ο Δημήτρης Κολιοδήμος ασχολείται με τον κινηματογράφο από το 1975, στην αρχή ως σκηνοθέτης δύο μικρού μήκους ταινιών, στη συνέχεια ως αρθρογράφος και κριτικός σε περιοδικά και εφημερίδες (ανάμεσά τους το Σινεμά, το TV+Video, το Cine 7, το TV Magazine, η Καθημερινή της Κυριακής και η ημερήσια Εξόρμηση), συντάκτης ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών εκπομπών (στην κρατική και ιδιωτική τηλεόραση), συγγραφέας ή επιμελητής βιβλίων: ανάμεσά τους, επτά ειδικές εκδόσεις/αφιερώματα της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου και τα βιβλία Rock και Σεξουαλικότητα (Νεφέλη, 1980), Τα Κόμικς (Αιγόκερως, 1982), και Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ (Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, 1993).
Εμπνευστής και βασικός συντάκτης της ετήσιας εκδόσεις Κινηματογράφος, ήταν αρχισυντάκτης και επιμελητής της για επτά χρόνια (1993-99). Ανάμεσα στα βιβλία που έχει γράψει περιλαμβάνονται οι μονογραφίες Σαμ Πεκίνπα (Αιγόκερως, 1984) και Μπρους Λη (Αιγόκερως, 1992), η ανθολογία 365 Νύχτες Τρόμου και Επιστημονικής Φαντασίας (Αιγόκερως, 1991) και τα λεξικά Rock Εγκυκλοπαίδεια (Νεφέλη, 1979, μαζί με τον Κώστα Ιανό), The Greek Filmography: 1914 through 1996 (McFarland & Company, Inc 1999), Λεξικό Ελληνικών Ταινιών (εκδόσεις Γένους, 2001), Ο κόμης Δράκουλας στην οθόνη (Οξύ, 2004) και 80 χρόνια Ξένος Κινηματογράφος στην Ελλάδα (Οξύ, 2005).
Είναι τακτικό μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (από το 1978) και έχει κατ’ επανάληψη εκλέγει μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της και Γενικός Γραμματέας της. Έχει ακόμα διατελέσει μέλος της επιτροπής των Κρατικών Βραβείων Κινηματογράφου, του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου Κινηματογραφίας και του Διοικητικού Συμβουλίου του Κέντρου Ελληνικού Κινηματογράφου. Έχει διδάξει Ιστορία του Κινηματογράφου στην κινηματογραφική σχολή Αθανασίου Παπαντωνοπούλου (1985-89) και από το 1989 εργάζεται σε κανάλια της ιδιωτικής ελληνικής τηλεόρασης στη θέση του διευθυντή προγράμματος. Παράλληλα αρθρογραφεί στην εφημερίδα Παρασκευή + 13, κρατώντας τη στήλη Ένα γεγονός, μία ταινία.
"Η λατρεία του αίματος" (Οξύ, 2006)
- "Η λατρεία του αίματος" (Οξύ, 2006)
- "Σχιζοφρενείς δολοφόνοι στην οθόνη" (Οξύ, 2005)
- "Serial Killer. Οδηγός στους μεγάλους δολοφόνους στην ιστορία του κινηματογράφου" (Στάχυ, 1995)