cinephileΑΦΙΕΡΩΜΑ

Οι 20 καλύτερες μουσικές κινηματογραφικών ταινιών της δεκαετίας, σύμφωνα με το IndieWire

Γράφει ο Ζαχαρίας Σκεπετζής

To IndieWire είναι ένα κινηματογραφικό περιοδικό με έντονη δημοσιογραφική δραστηριότητα από το 1996. Η θεματολογία του μεταξύ άλλων, καλύπτει νέα από τον κινηματογράφο, την τηλεόραση και το χώρο του θεάματος, κριτικές ταινιών, καθώς επίσης και συνεντεύξεις με σκηνοθέτες, ηθοποιούς και επαγγελματίες της 7ης τέχνης, δίνοντας έμφαση στο χώρο του ανεξάρτητου κινηματογράφου.

Λίγους μήνες πριν το κλείσιμο της δεκαετίας που διανύουμε (2010-2019), οι συντάκτες του περιοδικού παρουσίασαν μια λίστα με τις 20 καλύτερες κινηματογραφικές μουσικές επενδύσεις ταινιών (music scores) γι' αυτή τη δεκαετία, σύμφωνα πάντα με την προσωπική τους άποψη.

Είναι γνωστό ότι η μουσική επένδυση σε μια ταινία αποτελεί βασικό κομμάτι της δομής της. Ενίοτε, είναι αυτή που θα αναδείξει μια ταινία και συχνά το βασικό μουσικό θέμα των τίτλων αρχής ή τέλους μένει χαραγμένο στη μνήμη των θεατών ως ένα χαρακτηριστικό σημείο της ταινίας δίνοντας έτσι και το στίγμα της.

Κάποια μουσικά θέματα έχουν ξεχωριστή θέση στη μνήμη κάθε σινεφίλ και στο άκουσμά τους, αμέσως ανακαλούνται σκηνές από τις αντίστοιχες ταινίες, π.χ. Star Wars, Νονός, Ψυχώ, Indiana Jones, James Bond, Τιτανικός, Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος, Ρόκι, Blade Runner κλπ.

Επίσης είναι αρκετοί οι καταξιωμένοι μουσικοσυνθέτες που διέπρεψαν με τις μουσικές τους επενδύσεις στον χώρο της κινηματογραφικής βιομηχανίας όπως οι Hans Zimmer, John Williams, John Barry, Βαγγέλης Παπαθανασίου, Βασίλης Πολυδούρης, Maurice Jarre, Danny Elfman, Angelo Badalamenti, Ennio Morricone, Elmer Bernstein, Henry Mancini κλπ.

Η λίστα με τα 20 καλύτερα music scores της δεκαετίας που τελειώνει σύντομα, σύμφωνα με τους συντάκτες του IndieWire, είναι η ακόλουθη:

01. “Phantom Thread” (Jonny Greenwood)
02. “Carol” (Carter Burwell)
03. “The Revenant” (Ryuichi Sakamoto, Alva Noto & Bryce Dessner)
04. “The Social Network” (Trent Reznor & Atticus Ross)
05. “Interstellar” (Hans Zimmer)
06. “The Handmaiden” (Jo Yeong-wook)
07. “Under the Skin” (Mica Levi)
08. “If Beale Street Could Talk” (Nicholas Britell)
09. “Cloud Atlas” (Tom Tykwer, Johnny Klimek & Reinhold Heil)
10. “You Were Never Really Here” (Jonny Greenwood)
11. “Good Time” (Daniel Lopatin)
12. “Swiss Army Man” (Andy Hull & Robert McDowell)
13. “Beasts of the Southern Wild” (Dan Romer & Benh Zeitlin)
14. “Jane Eyre” (Dario Marianelli)
15. “First Man” (Justin Hurwitz)
16. “Belle” (Rachel Portman)
17. “A Ghost Story” (Daniel Hart)
18. “The Tree of Life” (Alexandre Desplat)
19. “The Childhood of a Leader” (Scott Walker)
20. “Mudbound” (Tamar-kali)

Τα βασικά μουσικά θέματα των ταινιών αυτών με την παραπάνω σειρά, μπορείτε να ακούσετε σε μια playlist στο spotify την οποία μπορείτε να βρείτε εδώ

Ακολουθεί για κάθε μια από τις παραπάνω ταινίες, σύντομη περιγραφή για τη μουσική επένδυση που περιλαμβάνει και πληροφορίες για το συνθέτη αυτής. Επιπλέον, κάθε ταινία συνοδεύεται από ένα σχετικό μουσικό απόσπασμα στο youtube αλλά και την αντίστοιχη διεύθυνση στο spotify για να ακούσετε ολόκληρο το soundtrack του φιλμ.

Πηγές: IndieWire, Wikipedia

1. “Phantom Thread / Αόρατη Κλωστή” (Jonny Greenwood)

Phantom Thread / Αόρατη Κλωστή (2017)
Σκηνοθεσία: Paul Thomas Anderson
Μουσική: Jonny Greenwood
Το soundtrack της ταινίας στο spotify

Ο Jonny Greenwood είναι μουσικοσυνθέτης από την Αγγλία και βασικό μέλος του συγκροτήματος Radiohead ως κιθαρίστας και κιμπορντίστας. Έχει συνεργαστεί αρκετές φορές στο παρελθόν με τον σκηνοθέτη Paul Thomas Anderson, επενδύοντας μουσικά τις ταινίες του. Οι ταινίες στις οποίες έχουν συνεργαστεί μέχρι σήμερα φτάνουν στο σύνολό τους τις πέντε και είναι οι εξής: There Will Be Blood, The Master, Inherent Vice, Junun και Phantom Thread.

Για τη μουσική επένδυση της ταινίας Phantom Thread ο Jonny Greenwood ήταν υποψήφιος το 2018, για το Όσκαρ Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής.

02. “Carol” (Carter Burwell)

Carol (2015)
Σκηνοθεσία: Todd Haynes
Μουσική: Carter Burwell
Το soundtrack της ταινίας στο spotify

Ο Αμερικανός μουσικοσυνθέτης Carter Burwell είναι ιδιαίτερα γνωστός στο χώρο της κινηματογραφικής βιομηχανίας μια και έχει επενδύσει μουσικά ένα μεγάλο αριθμό ταινιών για την τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Πιο συγκεκριμένα, έχει γράψει τη μουσική επένδυση σε 15 ταινίες των Αδερφών Cohen, σε 3 ταινίες του Todd Haynes και σε όλες τις ταινίες του σκηνοθέτη Martin McDonagh.

Επιπλέον, έχει λάβει μια σειρά από διακρίσεις και βραβεία. Ήταν υποψήφιος για το βραβείο Όσκαρ Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής για την ταινία Three Billboards Outside Ebbing, Missouri του σκηνοθέτη Martin McDonagh καθώς και για την ταινία Carol του σκηνοθέτη Todd Haynes.

Άλλα γνωστά φιλμ τα οποία έντυσε μουσικά ο Carter Burwell, είναι το Being John Malkovich, το Adaptation και το Where the Wild Things Are του σκηνοθέτη Spike Jonze, το Three Kings του David O. Russell, το Anomalisa του Charlie Kaufman το Conspiracy Theory του Richard Donner και φυσικά σχεδόν όλες οι ταινίες των Αδερφών Κοέν, μεταξύ αυτών το Miller's Crossing, το Barton Fink, το Fargo, το The Big Lebowski, το No Country for Old Men, το Hail, Caesar!

Το soundtrack της ταινίας Carol περιλαμβάνει μια σειρά από τραγούδια ερμηνευτών της δεκαετίας του '50 ως επί το πλείστον, και ορχηστρική μουσική σε σύνθεση, παραγωγή, ενορχήστρωση και διεύθυνση του Carter Burwell. Ο συνθέτης έγραψε τη μουσική της ταινίας με μια μικρή ορχήστρα που αποτελείτο από 8 έως 17 μουσικούς και περιελάμβανε κουαρτέτα εγχόρδων, μπάσο, άρπα, πιάνο και κλαρινέτο. Χρειάστηκαν περίπου οκτώ εβδομάδες μέχρι την ολοκλήρωση της μουσικής επένδυσης (σύνθεση, ηχογράφηση κλπ) η οποία στο σύνολό της φτάνει σε διάρκεια τα 38 λεπτά της ώρας.

Για τη μουσική της ταινίας Carol, ο συνθέτης Carter Burwell, ήταν υποψήφιος για το Όσκαρ Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής και για το βραβείο Χρυσής Σφαίρας.

03. “The Revenant / Η Επιστροφή” (Ryuichi Sakamoto, Alva Noto & Bryce Dessner)

The Revenant / Η Επιστροφή (2015)
Σκηνοθεσία: Alejandro G. Iñárritu
Μουσική: Ryuichi Sakamoto, Alva Noto & Bryce Dessner
Το soundtrack της ταινίας στο spotify

Τη μουσική της ταινίας The Revenant έχει συνθέσει ο γνωστός μουσικοσυνθέτης από την Ιαπωνία Ryuichi Sakamoto, σε συνεργασία με τον Γερμανό συνθέτη ηλεκτρονικής μουσικής Alva Noto. Συμβολή στη μουσική επένδυση είχε και ο συνθέτης Bryce Dessner.

Ο Ryuichi Sakamoto είναι γνωστός για την καλλιτεχνική του δραστηριότητα κυρίως στον χώρο της ηλεκτρονικής μουσικής. Ως συνθέτης μουσικής κινηματογραφικών ταινιών έχει βραβευθεί για τα έργα του με ένα βραβείο Όσκαρ, ένα BAFTA, ένα Grammy και δύο Χρυσές Σφαίρες. Από τις πιο γνωστές ταινίες τις οποίες επένδυσε μουσικά ο Ryuichi Sakamoto είναι φιλμ όπως Merry Christmas Mr. Lawrence του Nagisa Oshima, το The Last Emperor, το The Sheltering Sky και το Little Buddha του Bernardo Bertolucci, το Tacones lejanos (High Heels) του Pedro Almodóvar, το Snake Eyes και το Femme Fatale του Brian De Palma, το Wild Palms του Oliver Stone κ.ά. Επίσης, ο Ryuichi Sakamoto συνέθεσε και επιμελήθηκε μουσικά την τελετή έναρξης των θερινών ολυμπιακών αγώνων του 1992, στη Βαρκελώνη.

Ο καλλιτέχνης Alva Noto (το πραγματικό του όνομα είναι Carsten Nicolai) με σπουδές στην αρχιτεκτονική, δραστηριοποιείται στο χώρο της ηλεκτρονικής μουσικής με πολλές ηχογραφήσεις δίσκων αλλά και στον ευρύτερο καλλιτεχνικό χώρο με παραστάσεις και εγκαταστάσεις που περιλαμβάνουν οπτικοακουστικό υλικό. Πρόσφατα συνέθεσε σε συνεργασία με τον Michael Nyman την όπερα Sparkie: Cage and Beyond. Η σύνθεση της μουσικής για την ταινία The Revenant μαζί με τον Ryuichi Sakamoto (με τον οποίο έχει συνεργαστεί και στο παρελθόν για διάφορα projects) είναι η πρώτη του απόπειρα για μουσική επένδυση κινηματογραφικών ταινιών.

04. “The Social Network” (Trent Reznor & Atticus Ross)

The Social Network (2010)
Σκηνοθεσία: David Fincher
Μουσική: Trent Reznor & Atticus Ross
Το soundtrack της ταινίας στο spotify

Ο Trent Reznor είναι ένας Αμερικανός μουσικοσυνθέτης, τραγουδιστής και παραγωγός. Επιπλέον, είναι ιδρυτής, τραγουδιστής και ο βασικός συνθέτης του συγκροτήματος Nine Inch Nails που κινείται στο χώρο του Industrial Rock και ιδρύθηκε το 1988.

Ο Atticus Ross είναι ένας Βρετανός μουσικοσυνθέτης, παραγωγός και μηχανικός ήχου ο οποίος έχει συνεργαστεί σε αρκετά μουσικά project με τον Trent Reznor. Μάλιστα, από το 2005 συνεργαζόταν στενά με το συγκρότημα Nine Inch Nails και από το 2016 αποτελεί επίσημα πλέον και μέλος του.

Η μουσική που έγραψαν οι συνθέτες Trent Reznor και Atticus Ross για την ταινία The Social Network του David Fincher, κέρδισε το 2011, το Όσκαρ και τη Χρυσή Σφαίρα για την Καλύτερη Πρωτότυπη Μουσική σε κινηματογραφική ταινία. Με τον σκηνοθέτη David Fincher, οι δύο μουσικοί έχουν συνεργαστεί δημιουργώντας αντίστοιχα music scores εκτός από το The Social Network και στις ταινίες του The Girl with the Dragon Tattoo και Gone Girl.

05. “Interstellar” (Hans Zimmer)

Interstellar (2014)
Σκηνοθεσία: Christopher Nolan
Μουσική: Hans Zimmer
Το soundtrack της ταινίας στο spotify

Ο πολύ γνωστός από τον κινηματογράφο μουσικοσυνθέτης Hans Zimmer, επενδύει μουσικά την ταινία Interstellar του σκηνοθέτη Christopher Nolan. Δεν είναι η πρώτη φορά σ' αυτήν την ταινία που συνεργάζονται οι δύο καλλιτέχνες. Στο παρελθόν ο Hans Zimmer έχει γράψει μουσική για ταινίες του Christopher Nolan όπως το Inception αλλά και την κινηματογραφική τριλογία του Batman που περιλαμβάνει τις ταινίες Batman Begins, The Dark Knight (συνεργασία στη σύνθεση του Hans Zimmer με τον James Newton Howard) και The Dark Knight Rises.

Άλλες συνεργασίες του Hans Zimmer στον χώρο του κινηματογράφου είναι με γνωστούς σκηνοθέτες όπως Ridley Scott, Tony Scott, Penny Marshall, Ron Howard, John Woo, Michael Bay, Gore Verbinski, Antoine Fuqua, Steve McQueen, Zack Snyder κ.ά.

Ο Hans Zimmer άρχισε να δραστηριοποιείται στο χώρο της σύνθεσης κινηματογραφικής μουσικής από την δεκαετία του '80 και μέχρι σήμερα έχει συνθέσει μουσική για περισσότερες από 150 ταινίες. Ορισμένες από αυτές είναι οι ακόλουθες:
My Beautiful Laundrette, Rain Man, Driving Miss Daisy, Bird on a Wire, Days of Thunder, Pacific Heights, Green Card, Thelma & Louise, Regarding Henry, A League of Their Own, Calendar Girl, The Lion King, Crimson Tide, Nine Months, The Rock, The Preacher's Wife, The Peacemaker, As Good as It Gets, The Prince of Egypt, The Thin Red Line, Mission: Impossible 2, Gladiator, Black Hawk Down, Pearl Harbor, Hannibal, Invincible, The Pledge, The Ring, The Last Samurai, Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl, Madagascar, Batman Begins, Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest, The Da Vinci Code, Pirates of the Caribbean: At World's End, Kung Fu Panda, The Dark Knight, The Boat That Rocked, Inception, Rango, The Dark Knight Rises, Man of Steel, 12 Years a Slave, Winter's Tale, Son of God, Interstellar, The Little Prince, Inferno, Dunkirk, Blade Runner 2049, Widows και πολλές άλλες.

Έχει προταθεί πολλές φορές για μια σειρά από βραβεία και έχει κερδίσει μια φορά το Όσκαρ Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής για το The Lion King και τη Χρυσή Σφαίρα δύο φορές για τις ταινίες The Lion King και Gladiator.

06. “The Handmaiden / Η υπηρέτρια” (Jo Yeong-wook)

The Handmaiden / Η υπηρέτρια (2016)
Σκηνοθεσία: Park Chan-wook
Μουσική: Jo Yeong-wook
Το soundtrack της ταινίας στο spotify

Ο μουσικοσυνθέτης Jo Yeong-wook είναι από τη Νότια Κορέα και έχει μια μακρόχρονη συνεργασία με τον επίσης Νοτιοκορεάτη σκηνοθέτη της ταινίας The Handmaiden, τον Park Chan-wook.

Δραστηριοποιείται στο χώρο της κινηματογραφικής μουσικής από τα τέλη της δεκαετίας του '90, και μέχρι σήμερα έχει επενδύσει μουσικά περίπου 60 ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους.

07. “Under the Skin / Κάτω από το Δέρμα” (Mica Levi)

Under the Skin / Κάτω από το Δέρμα (2013)
Σκηνοθεσία: Jonathan Glazer
Μουσική: Mica Levi
Το soundtrack της ταινίας στο spotify

Τη μουσική στην ταινία Under the Skin του σκηνοθέτη Jonathan Glazer έχει γράψει η συνθέτης Mica Levi (ή όπως είναι περισσότερο γνωστή στον χώρο της μουσικής, Micachu). Η Mica Levi είναι μια βρετανίδα τραγουδίστρια, συνθέτης και παραγωγός που κινείται στον χώρο της πειραματικής pop.

Το soundtrack που δημιούργησε για το Under the Skin είναι η πρώτη της δουλειά στο χώρο του κινηματογράφου. Έλαβε ιδιαίτερα κολακευτικές κριτικές και κέρδισε το βραβείο European Film Award καλύτερου συνθέτη. Επίσης, ήταν υποψήφια στα βραβεία BAFTA για την καλύτερη κινηματογραφική μουσική.

Η Mica Levi χρησιμοποίησε ως κυρίαρχο όργανο στη μουσική της ταινίας τη βιόλα, ενώ είναι εμφανείς οι επιρροές της από μουσικούς όπως ο Giacinto Scelsi, ο John Cage και ο ελληνικής καταγωγής Ιάνης Ξενάκης. Το soundtrack της ταινίας Under the Skin μπορεί με το πρώτο άκουσμα να ξενίσει αρκετό κόσμο με τους αλλόκοτους ήχους και το πειραματικό ύφος του, αλλά το σίγουρο είναι ότι δένει αρμονικά με την ταινία.

Το 2017, η Mica Levi ήταν υποψήφια για το βραβείο Όσκαρ Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής για τη μουσική επένδυση που έκανε στην ταινία Jackie του Pablo Larraín.

08. “If Beale Street Could Talk” (Nicholas Britell)

If Beale Street Could Talk (2018)
Σκηνοθεσία: Barry Jenkins
Μουσική: Nicholas Britell
Το soundtrack της ταινίας στο spotify

Στην ταινία If Beale Street Could Talk του Barry Jenkins τη μουσική έχει γράψει ο Αμερικανός συνθέτης Nicholas Britell ο οποίος ήταν ήταν υποψήφιος για το βραβείο Όσκαρ Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής γι' αυτή τη δουλειά του.

Παλιότερα είχε συνεργαστεί ξανά με τον σκηνοθέτη Barry Jenkins γράφοντας μουσική για την ταινία του Moonlight. Για τη μουσική της ταινίας αυτής, ήταν υποψήφιος για το βραβείο Όσκαρ Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής και τη Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής.

Μερικές από τις πιο γνωστές ταινίες που έχει επενδύσει μουσικά ο Nicholas Britell είναι οι εξής:
New York I Love You, 12 Years a Slave, The Seventh Fire, A Tale of Love and Darkness, The Big Short, Free State of Jones, Moonlight, Tramps, Battle of the Sexes, Succession (τηλεοπτική σειρά), If Beale Street Could Talk, Vice, The King

09. “Cloud Atlas” (Tom Tykwer, Johnny Klimek & Reinhold Heil)

Cloud Atlas (2012)
Σκηνοθεσία: Tom Tykwer & The Wachowskis
Μουσική: Tom Tykwer, Johnny Klimek & Reinhold Heil
Το soundtrack της ταινίας στο spotify

Η ταινία Cloud Atlas είναι μια δραματική περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας και αποτελεί μια δημιουργία του Γερμανού Tom Tykwer σε συνεργασία με τα αδέρφια Wachowski. Τη μουσική επένδυση της ταινίας ανέλαβε ο ίδιος ο σκηνοθέτης Tom Tykwer μαζί με τους Reinhold Heil και Johnny Klimek που είναι εδώ και πολλά χρόνια συνεργάτες του. Μάλιστα, ως καλλιτεχνικό τρίο έχουν ονομαστεί Pale 3 και ενώ αρχικά έκαναν μόνο μουσικές επενδύσεις ταινιών, τώρα έχουν επεκτείνει τη δραστηριότητά τους και σε μουσικές παραγωγές πέρα από το χώρο του κινηματογράφου.

Ο Γερμανικής καταγωγής Reinhold Heil, μεγάλωσε κοντά σε ένα μοναστήρι όπου γνώρισε την κλασική μουσική. Σύντομα έμαθε να παίζει εκκλησιαστικό όργανο και αργότερα πιάνο. Ο Reinhold Heil γνώρισε και άλλα είδη μουσικής όταν τον έβαλε ο πατέρας του υπεύθυνο για τις μουσικές επιλογές στο μοναδικό κατάστημα δίσκων της πόλης, ιδιοκτησίας του πατέρα του. Αργότερα ακολούθησε μουσικές σπουδές στο Βερολίνο και έζησε από κοντά την αναπτυσσόμενη μουσική σκηνή της πόλης που γνώρισε ιδιαίτερη άνθιση στο τέλος της δεκαετίας του '70 κυρίως στο χώρο του πανκ και της πειραματικής ηλεκτρονικής μουσικής. Συμμετείχε στο συγκρότημα της Nina Hagen και αργότερα έκανε παραγωγές σε γνωστά ονόματα όπως η Nena.

Ο Αυστραλός μουσικοσυνθέτης Johnny Klimek έχει μια πλούσια δράση στο χώρο της underground ηλεκτρονικής μουσικής σκηνής αλλά και στο χώρο των κινηματογραφικών μουσικών επενδύσεων που φτάνουν περίπου στις 50 (ταινίες και τηλεοπτικές σειρές) τις οποίες έχει δημιουργήσει είτε μόνος του είτε σε συνεργασία με άλλους μουσικούς.

Οι τρεις καλλιτέχνες γνωρίστηκαν στα μέσα της δεκαετίας του '90 και έκτοτε ξεκίνησε μια πολυετής συνεργασία στο μουσικό χώρο του κινηματογράφου. Μαζί έχουν συνυπογράψει τις μουσικές συνθέσεις σχεδόν όλων των ταινιών του σκηνοθέτη Tom Tykwer όπου περιλαμβάνονται γνωστά φιλμ όπως Winter Sleepers, Run Lola Run, The Princess and the Warrior, Perfume: The Story of a Murderer, The International, Three, Cloud Atlas, A Hologram for the King.

10. “You Were Never Really Here / Δεν ήσουν ποτέ εδώ” (Jonny Greenwood)

You Were Never Really Here / Δεν ήσουν ποτέ εδώ (2017)
Σκηνοθεσία: Lynne Ramsay
Μουσική: Jonny Greenwood
Το soundtrack της ταινίας στο spotify


Ο παραγωγικότατος Βρετανός μουσικός Jonny Greenwood, κιθαρίστας και κιμπορντίστας των Radiohead, φρόντισε να επενδύσει με μοναδικό τρόπο άλλη μια ταινία, αυτή τη φορά το You Were Never Really Here της σκηνοθέτιδος Lynne Ramsay από τη Σκωτία, με την οποία είχε συνεργαστεί άλλη μια φορά στο παρελθόν γράφοντας μουσική για την ταινία της, We Need to Talk About Kevin.

Το soundtrack της ταινίας You Were Never Really Here έτυχε ευρείας θετικής αποδοχής από τους κριτικούς και απέσπασε το 2018, το Βραβείο Καλύτερης Μουσικής στα British Independent Film Awards.

Τον Jonny Greenwood συναντάμε ξανά σε αυτή τη λίστα και μάλιστα στο Νο1, για το soundtrack που έγραψε για την ταινία Phantom Thread του Paul Thomas Anderson.

11. “Good Time” (Daniel Lopatin)

Good Time (2017)
Σκηνοθεσία: Josh και Benny Safdie
Μουσική: Daniel Lopatin
Το soundtrack της ταινίας στο spotify

Ο Dianel Lopatin ή όπως είναι περισσότερος γνωστός ως Oneohtrix Point Never, είναι ένας Αμερικανός συνθέτης και παραγωγός που κινείται κυρίως στο χώρο της πειραματικής ηλεκτρονικής μουσικής.

Η μουσική που έγραψε για την ταινία Good Time των Αδερφών Josh και Benny Safdie είναι σε αυτό το ύφος. Έντονες φαίνεται να είναι οι επιρροές του συνθέτη από συγκροτήματα όπως οι Tangerine Dream και την ηλεκτρονική μουσική που άρχισε να αναπτύσσεται στα τέλη της δεκαετίας του '70, καθώς επίσης και από το progressive rock που άνθισε την ίδια εποχή. Στο soundtrack συμμετέχει και ο Iggy Pop με το τραγούδι The Pure and the Damned που ακούγεται στους τίτλους τέλους της ταινίας.

Η μουσική της ταινίας Good Time κέρδισε το βραβείο του Καλύτερου Soundtrack στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών, το 2017.

12. “Swiss Army Man” (Andy Hull & Robert McDowell)

Swiss Army Man (2016)
Σκηνοθεσία: Daniel Kwan και Daniel Scheinert
Μουσική: Andy Hull και Robert McDowell
Το soundtrack της ταινίας στο spotify

Στην ταινία Swiss Army Man των σκηνοθετών Daniel Kwan και Daniel Scheinert γνωστοί και ως Daniels, έχουν γράψει τη μουσική ο Andy Hull και ο Robert McDowell ή Charles Robert "Robot" McDowell γνωστός και ως Gobotron.

Ο Andy Hull είναι συνθέτης, τραγουδιστής και κιθαρίστας και μαζί με τον συνθέτη και κιθαρίστα Robert McDowell αποτελούν δύο από τα τέσσερα βασικά μέλη του συγκροτήματος Manchester Orchestra που δραστηριοποιείται στην Ατλάντα των Η.Π.Α. στο χώρο του ανεξάρτητου rock. Το όνομα της μπάντας που 'εσφαλμένα' παραπέμπει σε βρετανική μπάντα από το Μάντσεστερ, επελέγη από τον Andy Hull επειδή μικρός λάτρευε τη μουσική σκηνή του Μάντσεστερ και συγκροτήματα όπως οι The Smiths.

Στο soundtrack της ταινίας Swiss Army Man τα περισσότερα τραγούδια ερμηνεύουν οι ηθοποιοί Paul Dano και Daniel Radcliffe οι οποίοι και πρωταγωνιστούν στο φιλμ. Η μουσική και τα τραγούδια είναι σε ήπιους και γαλήνιους τόνους και σε συνδυασμό με τα acapella φωνητικά περάσματα ηρεμούν και εξυψώνουν το ανθρώπινο συναίσθημα σε ένα ύφος που θυμίζει new age μουσική και δένει αρμονικά με την ίδια την ταινία.

13. “Beasts of the Southern Wild / Τα Μυθικά Πλάσματα του Νότου” (Dan Romer & Benh Zeitlin)

Beasts of the Southern Wild / Τα Μυθικά Πλάσματα του Νότου (2012)
Σκηνοθεσία: Benh Zeitlin
Μουσική: Dan Romer και Benh Zeitlin
Το soundtrack της ταινίας στο spotify

Στην ταινία Beasts of the Southern Wild του σκηνοθέτη Benh Zeitlin, τη μουσική υπογράφουν ο Dan Romer και ο ίδιος ο σκηνοθέτης.

Ο Dan Romer έχει συνθέσει μουσική για περισσότερα από 25 φιλμ μικρού και μεγάλου μήκους. Επίσης δραστηριοποιείται στο χώρο της δισκογραφίας ως μουσικός παραγωγός και έχει συνεργαστεί με μεγάλα ονόματα όπως η Christina Aguilera. Μεταξύ άλλων, έχει γράψει και τη μουσική για το πολύ γνωστό video-game Far Cry 5 της εταιρείας Ubisoft.

14. “Jane Eyre / Τζέιν Έιρ” (Dario Marianelli)

Jane Eyre / Τζέιν Έιρ (2011)
Σκηνοθεσία: Cary Joji Fukunaga
Μουσική: Dario Marianelli
Το soundtrack της ταινίας στο spotify

Η ταινία Jane Eyre του σκηνοθέτη Cary Joji Fukunaga από το 2011, είναι βασισμένη στο γνωστό μυθιστόρημα της Charlotte Brontë. Τη μουσική στην ταινία υπογράφει ο Ιταλός μουσικοσυνθέτης Dario Marianelli ο οποίος έχει μια έντονη δράση στο χώρο της μουσικής κινηματογράφου από τα μέσα της δεκαετίας του '90 και μέχρι σήμερα. Έχει γράψει μουσική για περισσότερες από 50 ταινίες. Επίσης, έχει προταθεί και έχει κερδίσει σημαντικά βραβεία για το έργο του, που τον καταξιώνουν ως ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα των ημερών μας στο χώρο του κινηματογράφου, σε ότι αφορά τη μουσική.

Ορισμένες από τις γνωστότερες ταινίες τις οποίες επιμελήθηκε μουσικά είναι: The Brothers Grimm του Terry Gilliam, V for Vendetta του James McTeigue, The Brave One του Neil Jordan, Everybody's Fine του Kirk Jones, Agora του Alejandro Amenábar, Eat Pray Love του Ryan Murphy, Jane Eyre του Cary Joji Fukunaga, Quartet του Dustin Hoffman, Hummingbird του Steven Knight, Third Person του Paul Haggis, A Long Way Down του Pascal Chaumeil, Everest του Baltasar Kormákur, Kubo and the Two Strings και Bumblebee του Travis Knight κ.ά.

Με τον σκηνοθέτη Joe Wright έχει μια πολύχρονη συνεργασία και έχει γράψει μουσική για ταινίες του όπως Pride & Prejudice, Atonement, The Soloist, Anna Karenina και Darkest Hour.

Για την ταινία Atonement το 2008, κέρδισε το Βραβείο Όσκαρ Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής καθώς και την αντίστοιχη Χρυσή Σφαίρα. Με τις ταινίες Pride & Prejudice το 2006 και Anna Karenina το 2013 ήταν υποψήφιος για το βραβείο όσκαρ, ενώ ανάλογα οι μουσικές του είχαν προταθεί για βραβεία όπως Χρυσές Σφαίρες, BAFTA Awards, Satellite Awards και World Soundtrack Awards.

Η μουσική του Dario Marianelli για το φιλμ Jane Eyre, είναι σκοτεινή και θλιμμένη στο μεγαλύτερο μέρος της, ακόμα και στις πιο χαρούμενες στιγμές της ταινίας, με κυρίαρχο όργανο το βιολί του Βρετανού βιρτουόζου βιολιστή Jack Liebeck, με τον οποίο συνεργάστηκε ξανά στο soundtrack του Anna Karenina.

15. “First Man / Ο πρώτος άνθρωπος” (Justin Hurwitz)

First Man / Ο πρώτος άνθρωπος (2018)
Σκηνοθεσία: Damien Chazelle
Μουσική: Justin Hurwitz.
Το soundtrack της ταινίας στο spotify

Τη μουσική για την ταινία First Man του σκηνοθέτη Damien Chazelle, έχει γράψει ο Αμερικανός μουσικοσυνθέτης Justin Hurwitz. Τους δυο καλλιτέχνες συνδέει μια μακρόχρονη συνεργασία μια και ο Justin Hurwitz έχει επενδύσει μουσικά και τις τέσσερις κινηματογραφικές ταινίες που έχει σκηνοθετήσει μέχρι σήμερα ο Damien Chazelle και είναι οι εξής: Guy and Madeline on a Park Bench, Whiplash, La La Land και First Man. Επιπλέον, ο Justin Hurwitz έχει γράψει μουσική για κάποια επεισόδια τηλεοπτικών σειρών όπως The Simpsons, The League, Curb Your Enthusiasm.

Ο συνθέτης έχει στην κατοχή του μια σειρά από βραβεύσεις για το έργο του, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν:

Για την ταινία La La Land: βραβείο Όσκαρ Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής, βραβείο Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Τραγουδιού για το "City of Stars", βραβείο BAFTA Καλύτερης Κινηματογραφικής Μουσικής, βραβείο Χρυσής Σφαίρας Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής και Χρυσή Σφαίρα Καλύτερου Πρωτότυπου Τραγουδιού για το "City of Stars", βραβείο Grammy Καλύτερου Soundtrack, υποψηφιότητα για βραβείο Grammy Καλύτερου Τραγουδιού Ταινίας για το "City of Stars", υποψηφιότητα για βραβείο Grammy Καλύτερης Διεύθυνσης, Ενορχήστρωσης και Φωνητικών για το τραγούδι "Another Day of Sun".

Για την ταινία Fisrt Man: βραβείο Χρυσής Σφαίρας Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής

Για την ταινία Whiplash: υποψηφιότητα για βραβείο Grammy Καλύτερου Soundtrack

Επίσης έχει αποσπάσει μια σειρά από βραβεία σε άλλα -λιγότερο γνωστά- κινηματογραφικά φεστιβάλ.

Για την ταινία First Man, που είναι ένα βιογραφικό δράμα για τη ζωή του αστροναύτη Neil Armstrong, ο συνθέτης χρησιμοποιεί σαν βασικό όργανο στη μουσική της ταινίας το Θέρεμιν, με τους ηλεκτρονικούς και περίεργους ήχους του οποίου προσπαθεί να γεφυρώσει το κενό ανάμεσα στο συμβολισμό του Neil Armstrong ως πρωτοπόρου στην εξερεύνηση του διαστήματος και ως ενός καθημερινού οικογενειάρχη. Η μουσική δένει απόλυτα με τις εικόνες της ταινίας και τελικά σου δίνει την αίσθηση ότι 'παρακολουθείς' την ίδια τη μουσική.

16. “Belle” (Rachel Portman)

Belle (2013)
Σκηνοθεσία: Amma Asante
Μουσική: Rachel Portman
Το soundtrack της ταινίας στο spotify

Η ταινία Belle είναι ένα βιογραφικό δράμα εποχής της Βρετανίδας σκηνοθέτιδος Amma Asante, ενώ τη μουσική έχει γράψει η επίσης Βρετανίδα Rachel Portman η οποία γράφει μουσική από την ηλικία των 14 ετών. Το ενδιαφέρον της για την κινηματογραφική μουσική ξεκίνησε σχετικά νωρίς, όταν κατά τη διάρκεια των μουσικών της σπουδών άρχισε να πειραματίζεται με τη μουσική επένδυση για σπουδαστικά φιλμ και θεατρικές παραστάσεις.

Ξεκίνησε η καριέρα της γράφοντας μουσική για τηλεοπτικά φιλμ και σειρές και ακολούθως πέρασε στο χώρο του κινηματογράφου όπου συνεργάστηκε με μεγάλα ονόματα σκηνοθετών και παραγωγών. Το έργο της περιλαμβάνει περισσότερες από εκατό μουσικές επενδύσεις σε κινηματογραφικά ή τηλεοπτικά φιλμ και θεατρικές παραστάσεις, ενώ επιπλέον έχει γράψει μουσική για παιδική όπερα.

Μερικές από τις ταινίες και τηλεοπτικές σειρές για τις οποίες έχει γράψει μουσική είναι: The Manchurian Candidate και Beloved του Jonathan Demme, Oliver Twist του Roman Polanski, The Legend of Bagger Vance του Robert Redford, Life Is Sweet του Mike Leigh, Grey Gardens και The Vow του Michael Sucsy, Snow Flower and the Secret Fan του Wayne Wang, The Lake House του Alejandro Agresti, Infamous του Douglas McGrath, Mona Lisa Smile του Mike Newell, The Human Stain του Robert Benton κ.ά.

Περισσότερο γνωστή έγινε η Rachel Portman για τη μουσική της στις ταινίες Chocolat και The Cider House Rules του Lasse Hallström για τις οποίες ήταν και υποψήφια για το βραβείο Όσκαρ Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής.

Στην ταινία Belle κυριαρχούν τα έγχορδα όργανα σε χαμηλούς τόνους τα οποία ταιριάζουν απόλυτα με το κλίμα εποχής της ταινίας, ενώ στις πιο έντονες στιγμές της ιστορίας δεν χάνει την ευκαιρία να ανεβάσει τους ρυθμούς, ακολουθώντας πιστά το ύφος που δίνει η σκηνοθέτης στην εξέλιξη του φιλμ.

17. “A Ghost Story” (Daniel Hart)

A Ghost Story (2017)
Σκηνοθεσία: David Lowery
Μουσική: Daniel Hart
Το soundtrack της ταινίας στο spotify

Ο Daniel Frederick Hart είναι ο συνθέτης της ταινίας A Ghost Story του Αμερικανού σκηνοθέτη David Lowery. Οι δυο καλλιτέχνες έχουν μια πολυετή συνεργασία, με τον Daniel Hart να έχει συνθέσει μουσική για όλες τις ταινίες που έχει κάνει μέχρι σήμερα ο David Lowery ως σκηνοθέτης και φτάνουν στο σύνολό τους τις πέντε (St. Nick, Ain't Them Bodies Saints, Pete's Dragon, A Ghost Story, The Old Man & the Gun).

Ο συνθέτης έχει γράψει μουσική για μερικές ακόμα ταινίες καθώς επίσης και για κάποιες τηλεοπτικές σειρές όπως οι: The Exorcist, SMILF, Strange Angel και The Society.

18. “The Tree of Life / Το Δέντρο της Ζωής” (Alexandre Desplat)

The Tree of Life / Το Δέντρο της Ζωής (2011)
Σκηνοθεσία: Terrence Malick
Μουσική: Alexandre Desplat
Το soundtrack της ταινίας στο spotify

Το The Tree of Life είναι είναι μια δραματική ταινία φαντασίας, αμερικανικής παραγωγής, σκηνοθεσίας Terrence Malick. Τη μουσική της ταινίας έχει γράψει ο Γάλλος -ελληνικής καταγωγής από τη μεριά της μητέρας του- Alexandre Desplat, ο οποίος δραστηριοποιείται στο χώρο των μουσικών επενδύσεων για κινηματογραφικά φιλμ από τα μέσα της δεκαετίας του '80. Μέχρι σήμερα έχει γράψει μουσική για περισσότερες από 100 ταινίες.

Ορισμένες από τις ταινίες στις οποίες έχει γράψει μουσική είναι οι εξής:
Girl with a Pearl Earring, The Upside of Anger, Hostage, Casanova, Syriana, Firewall, The Queen, The Painted Veil, The Golden Compass, Afterwards, The Curious Case of Benjamin Button, Julie & Julia, Chéri, Fantastic Mr. Fox, The Twilight Saga: New Moon, The Ghost Writer, The King's Speech, The Tree of Life, Harry Potter, The Ides of March, Carnage, Extremely Loud and Incredibly Close, Moonrise Kingdom, Argo, Rise of the Guardians, Philomena, The Monuments Men, The Grand Budapest Hotel, Godzilla, The Imitation Game, Every Thing Will Be Fine, Florence Foster Jenkins, The Light Between Oceans, American Pastoral, The Shape of Water, Isle of Dogs, Adults in the Room
κ.ά.

Οι συνεργασίες του περιλαμβάνουν μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα στο χώρο της σκηνοθεσίας και του κινηματογράφου όπως:
Peter Webber, Jonathan Glazer, Lasse Hallström, Stephen Gaghan, Stephen Frears, Chris Weitz, Gilles Bourdos, David Fincher, Nora Ephron, Wes Anderson, Roman Polanski, Tom Hooper, Terrence Malick, George Clooney, Stephen Daldry, Peter Ramsey, Kathryn Bigelow, Wim Wenders, Guillermo del Toro, Thomas Vinterberg, Costa Gavras
κ.ά.

Ο Alexandre Desplat έχει κερδίσει μια σειρά από διακρίσεις και βραβεία για το μουσικό του έργο. Μεταξύ αυτών είναι, δύο βραβεία Όσκαρ Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής για τις ταινίες The Grand Budapest Hotel και The Shape of Water και επιπλέον άλλες οκτώ υποψηφιότητες, για την ίδια κατηγορία όσκαρ. Αντίστοιχα, έχει κερδίσει τρία βραβεία BAFTA και έχει λάβει άλλες έξι υποψηφιότητες, ενώ ανάλογα έχει κερδίσει δύο φορές τη Χρυσή Σφαίρα για το Καλύτερο Soundtrack ενώ ήταν υποψήφιος για βράβευση άλλες οκτώ φορές στην ίδια κατηγορία.

19. “The Childhood of a Leader / Η Γέννηση Ενός Ηγέτη” (Scott Walker)

The Childhood of a Leader / Η Γέννηση Ενός Ηγέτη (2015)
Σκηνοθεσία: Brady Corbet
Μουσική: Scott Walker
Το soundtrack της ταινίας στο spotify

Η ταινία The Childhood of a Leader είναι ένα ιστορικό δράμα μυστηρίου και βασίζεται σε μια σύντομη ιστορία του Ζαν-Πωλ Σαρτρ με τον ίδιο τίτλο, που δημοσιεύθηκε to 1939 σε μια συλλογή ιστοριών με τον τίτλο The Wall. Η υπόθεση της ταινίας πραγματεύεται την ιστορία των παιδικών χρόνων ενός φασίστα ηγέτη, κατά την περίοδο που ακολούθησε αμέσως μετά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Το συγκεκριμένο φιλμ αποτελεί το ντεμπούτο στη σκηνοθεσία του ηθοποιού Brady Corbet με το οποίο κέρδισε δύο βραβεία στο 72ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, ένα για το Καλύτερο Κινηματογραφικό Ντεμπούτο και ένα για το βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας.

Ο τραγουδιστής και μουσικός Scott Walker έγραψε τη μουσική για την ταινία The Childhood of a Leader με την οποία ξεκίνησε η συνεργασία του με τον σκηνοθέτη Brady Corbet και η οποία συνεχίστηκε με την ταινία Vox Lux τρία χρόνια αργότερα.

Ο Scott Walker έγινε γνωστός στη δεκαετία του '60 με το συγκρότημα του The Walker Brothers που έπαιζε νεανική ποπ μουσική. Όμως τη δεκαετία του '80, ο Scott Walker μεταμορφώθηκε μουσικά περνώντας σε ένα πειραματικό, avant-garde ύφος και συνεργάστηκε με γνωστούς μουσικούς της εποχής ως συνθέτης, τραγουδιστής και παραγωγός. Πέθανε στα 76 χρόνια του στις 22 Μαρτίου 2019.

Το soundtrack του φιλμ The Childhood of a Leader κυκλοφόρησε από τη γνωστή βρετανική ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρεία 4AD, και ο Scott Walker έλαβε ιδιαίτερα θετικές κριτικές γι' αυτό. Κυριαρχούν τα έγχορδα όργανα όπως το βιολί, που με κοφτούς ήχους προκαλούν ανατριχίλες και αγωνιώδεις εντάσεις. Σε συνδυασμό με τα ξεσπάσματα των χάλκινων πνευστών και τα νευρικά περάσματα των κρουστών, δημιουργείται ένα κλειστοφοβικό κλίμα που καθηλώνει τον ακροατή και εξάπτει τη φαντασία του. Αν κάποιος ακούσει τη μουσική αυτή μόνη της, θα θελήσει οπωσδήποτε να δει και την ταινία για να ζήσει την ένταση των μουσικών στιγμών και μέσα από τις κινηματογραφικές εικόνες.

20. “Mudbound / Δάκρυα στον Μισισιπή” (Tamar-kali)

Mudbound / Δάκρυα στον Μισισιπή (2017)
Σκηνοθεσία: Dee Rees
Μουσική: Tamar-kali
Το soundtrack της ταινίας στο spotify

Το Mudbound της σκηνοθέτιδος Dee Rees, πραγματεύεται τη φιλία ενός λευκού κι ενός αφροαμερικανού στρατιώτη μετά το πέρας του Β' παγκοσμίου πολέμου, κάπου στο δέλτα του Μισισιπή, σε μια κοινωνία που δεν είναι ακόμα έτοιμη να δεχτεί την αρμονική συνύπαρξη των λευκών με τους έγχρωμους. Η ταινία ήταν υποψήφια για τέσσερα βραβεία Όσκαρ και δύο Χρυσές Σφαίρες.

Τη μουσική της ταινίας υπογράφει η Αμερικανίδα τραγουδοποιός της rock Tamar-kali. Το soundtrack για το φιλμ Mudbound είναι η πρώτη της ολοκληρωμένη δουλειά στο χώρο του κινηματογράφου ως μουσική επένδυση ταινίας, για την οποία κέρδισε το βραβείο World Soundtrack Award. Με την σκηνοθέτιδα Dee Rees, η Tamar-kali έχει συνεργαστεί και στο παρελθόν. Την πρώτη φορά εμφανίστηκε σε ένα μικρό ρόλο υποδυόμενη τον εαυτό της στην ταινία Pariah του 2011 και τη δεύτερη φορά συμμετείχε με ένα τραγούδι της στο φιλμ Bessie.

Για τη μουσική της ταινίας η σκηνοθέτις ζήτησε από την συνθέτη Tamar-kali μουσική από έγχορδα σε σκοτεινό ύφος και αυτό ακριβώς πήρε. Στις συνθέσεις τον πρώτο ρόλο έχουν τα έγχορδα με το υποβλητικό ύφος του κοντραμπάσου να κυριαρχεί και να καθηλώνει. Υπάρχουν μικρές μουσικές στιγμές χαλάρωσης στις πιο ανάλαφρες σκηνές της ταινίας αλλά σύντομα η μουσική επιστρέφει στο γνώριμο βαρύ και σκοτεινό ύφος της.