ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Τετράδια Κινηματογράφου: Ντοκιμαντέρ, η άλλη όψη του κινηματογράφου

Γράφει ο Ζαχαρίας Σκεπετζής
Τετράδια Κινηματογράφου: Ντοκιμαντέρ, η άλλη όψη του κινηματογράφου
Tetradia Documentary
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου
Το ντοκιμαντέρ έχει την ίδια ηλικία με τον κινηματογράφο εάν μπορούμε να πούμε ότι οι αδερφοί Lumière κάνουν ντοκιμαντέρ χωρίς να το ξέρουν. Το είδος καλύπτει πρακτικές πολύ διαφορετικές μεταξύ τους και κάθε ορισμός, αναγκαστικά, περιορίζει την πολυμορφία του. Εξετάζοντας τον κινηματογράφο, υπό το πρίσμα του ντοκιμαντέρ, είναι σαν να αναρωτιόμαστε τι είναι πραγματικό μπροστά σε μια κάμερα, ή ποια είναι η σχέση μεταξύ ταινίας και πραγματικότητας.

Η μυθοπλασία και το ντοκιμαντέρ είναι επομένως οι δύο άξονες της ίδιας τέχνης που συλλαμβάνει την πραγματικότητα. Σήμερα, τα όρια ανάμεσά τους συγχέονται, έχουν την τάση να διασταυρώνονται συνεχώς.

Ο Jean Breschand βασίζει την ανάλυσή του σε ταινίες και κινηματογραφιστές, από τους πρωτοπόρους Lumière, που προαναφέραμε, μέχρι τον Flaherty και τον Βερτόφ, αλλά και τον Jean Vigo, εφευρέτη της περίφημης «τεκμηριωμένης άποψης», καθώς και τις μεγάλες μορφές του Jean Rouch και του Joris Ivens, δύο κινηματογραφιστών που, για να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, περνούν από το ντοκιμαντέρ στη μυθοπλασία και το αντίστροφο· όπως άλλωστε κάνουν ο Αμπάς Κιαροστάμι, ο Alain Cavalier και η Chantal Akerman. Τα θέματα της μνήμης και της ιστορίας συνυπάρχουν στο ντοκιμαντέρ, από το "Νύχτα και καταχνιά" ("Nuit et brouillard") του Alain Resnais έως το Shoah του Claude Lanzamann, περνώντας μέσα από το σημαντικό έργο του Chris Marker.

Σύγχρονοι κινηματογραφιστές, όπως ο John van der Keuken, o Raymond Depardon, o Robert Wiseman, ή ο Jean-Louis Comolli, συμπληρώνουν την εικόνα που αναγκαστικά δεν μπορεί να είναι πλήρης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη μεγάλη επίδραση που άσκησε η τεχνολογική πρόοδος στην ιστορία του κινηματογράφου.

ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ

Συγγραφέας: Jean Breschand
Γλώσσα γραφής: Ελληνικά
Μετάφραση: Δώρα Θυμιοπούλου
Σειρά: Κινηματογραφικές Σπουδές - Τετράδια Κινηματογράφου
Υπεύθυνη Σειράς
: Εύα Στεφανή

Εκδόσεις: Πατάκη
Έτος Έκδοσης: 2006
ISBN-13: 978-960-16-1903-3

Αριθμός σελίδων: 101
Εξώφυλλο: Μαλακό
Διαστάσεις
: 19x13,5 cm

Πρωτότυπος τίτλος: Le documentaire: L'autre face du cinema
Γλώσσα πρωτοτύπου: Γαλλικά

Εκτιμώμενο κόστος αγοράς: 7-10 €

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ

Ο Jean Breschand είναι σκηνοθέτης. Έχει γυρίσει τις ταινίες "Metropolitaines", "Dautre part" και "Je vous suis par la presente". Είναι από τους ιδρυτές του Συνεδρίου Ντοκιμαντέρ, που διοργανώνεται στο Λισά της Γαλλίας, σύμβουλος του Ceci (Κέντρο Κινηματογραφικών Εκδόσεων) και συντάκτης του Vertigo.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΑΡΟΜΟΙΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ

Σειρά βιβλίων «Κινηματογραφικές Σπουδές - Τετράδια Κινηματογράφου»
Η σειρά αυτή, φιλοδοξεί να γίνει μια βιβλιοθήκη αναφοράς για τη θεωρία και την πρακτική του κινηματογράφου, με έμφαση στις πιο πρόσφατες αισθητικές και θεωρητικές αναζητήσεις, στη σχέση τεχνολογίας και αισθητικής, καθώς και σε καινούριες προσεγγίσεις σε έργα παλιότερων και νεότερων σκηνοθετών.

Υπεύθυνη σειράς: Εύα Στεφανή